Henkilökuvia

Yhdessä kriisin yli

Rizvan Samaletdin ehti johtaa Nordean Private Bankingin Suomen liiketoimintoja vain muutaman kuukauden ennen kuin koronakriisi iski. Hän uskoo, että aiemmin rakennettu luottamus ja henkilökohtaiset kohtaamiset kantavat asiakkaat ja nordealaiset epävarmojen aikojen yli.

Jatkuva kouluttautuminen työn ohessa on Samaletdinille tärkeää vaihtelua, joka pitää mielen virkeänä.

Rizvan Samaletdin on pitkän linjan nordealainen, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus pankkialalta. Koko uransa hän on uskonut siihen, että työssä pärjää, kun pyrkii jättämään myönteisen jäljen ihmisiin.

– Teot puhuvat ja hyvä sana kiirii. Olen aina halunnut tehdä töitä niin, että kun kohtaan asiakkaan, molemmille nousee hymy huulille.

Samaletdin ehti toimia Nordean Private Bankingin Suomen johtajana alle kolme kuukautta, kun koronaviruksen aiheuttama pandemia iski. Aiemmin tehty asiakastyö ja investoinnit digitaalisiin kanaviin näyttivät arvonsa, sillä pankissa on sopeuduttu muutokseen ripeästi, vaikka ympäristössä oli haasteitakin.

– Pystyimme Suomessa nopeasti tarjoamaan asiakkaillemme lyhennysvapaita luottoihin ja turvaamaan yritysten kassaa. Viime vuosien kehitystyön ansiosta pystymme palvelemaan asiakkaita digitaalisissa kanavissa kellon ympäri.

Laadukas palvelu ja ihmisten tarpeiden ymmärtäminen vilahtavat Samaletdinin puheessa usein. Vaikka juuri nyt ei ole mahdollista kohdata asiakkaita kasvotusten, Private Banking on tarjonnut henkilökohtaista palvelua verkon ja puhelimen välityksellä.

– Nyt on se hetki, jolloin meidän pitää ottaa yhteyttä asiakkaisiimme, keskustella tilanteesta ja päivittää yhdessä säästämisen ja sijoittamisen suunnitelmia.

Ihmisten kuunteleminen ja heidän tarpeidensa ymmärtäminen on Samaletdinin mielestä tärkeää sekä johtamisessa että Private Banking -asiakkaiden palvelemisessa.

Rizvan Samaletdin

Perhe: vaimo, yksi lapsi ja mäyräkoira

Ura: Toiminut Nordeassa mm. Private Bankingin aluejohtajana ja Private Wealth Management -yksikön johtajana.

Koulutus: Kauppatieteiden maisteri, CEFA

Paras neuvo, jonka olen saanut johtamiseen: Ole kiinnostunut ihmisistä ja kuuntele.

Kirja yöpöydällä: Tällä hetkellä tietokirja Faktojen Maailma.

Vaikka Samaletdin on monille asiakkaille jo ennestään tuttu, oli hänen suunnitelmissaan kiertää vuoden mittaan esittäytymässä Private Banking -tilaisuuksissa kaikissa Suomen yksiköissä.

– Ehdin käydä kolmessa tilaisuudessa ennen kuin kaikki tilaisuudet jouduttiin perumaan, mutta aion jatkaa kriisin jälkeen. Haluan toimia ihmisten parissa ja kuulla heidän ajatuksiaan.

Paineensietokyky on kasvanut uran mittaan

Sijoittamisen palvelut ja ihmisten kokonaisvaltainen neuvominen ovat kiinnostaneet Samaletdinia koko uran ajan. Ensikosketus pankkiuraan aukeni kesätöissä kassapalveluissa, missä Samaletdin auttoi asiakkaita päivittäisessä pankkiasioinnissa. Kesäpestin hän hankki määrätietoisella sinnikyydellä.

– Hain 1990-luvun alussa kesätöihin Nordean edeltäjään, Suomen Yhdyspankkiin, mutta sain kieltävän vastauksen. Kävin pankissa kuitenkin kevään aikana niin monta kertaa, että lopulta henkilöstöpäällikkö otti minut töihin, Samaletdin kertoo.

30-vuotiaana hän sai silloisessa työpaikassaan tehtäväkseen rakentaa uuden yksikön uudelle toimialalle. Toimeksiantoon kuului myös työntekijöiden palkkaaminen ja asiakkaiden hankkiminen, mikä opetti paljon muun muassa siitä, miten eri ihmisiä motivoivat erilaiset asiat.

Nordeaan hän tuli vuonna 2008, finanssikriisin aikoihin. Nordeassa hän on toiminut muun muassa Private Bankingin aluejohtajana ja viimeksi aiemman maajohtajan, Jukka Perttulan, aikana Private Banking Suomen varajohtajana.

– Olen saanut tehdä paljon mielenkiintoisia projekteja ja siirtyä varainhoidossa sopivin väliajoin tehtävästä toiseen Nordean osaavassa organisaatiossa, Samaletdin kiittelee.

Unelmatiimin vetäjä

Uutta rooliaan Samaletdin kuvailee eräänlaiseksi unelmatiimin rakentajaksi. Private Bankingin tehtävä on luoda asiakkaille ymmärrys oman varallisuutensa mahdollisuuksista, ja johtajan on löydettävä parhaat osaajat tätä työtä tekemään.

Samaletdin uskoo, että koronakriisi ja sen aiheuttama eristäytyminen tulevat jättämään pysyvän jäljen asiointiin. Kun ihmisten tapaaminen nyt on jätettävä väliin, entistä useampi tottuu digitaalisiin palveluihin.

– Tehtäväni on varmistaa mahdollisimman monipuolinen ja osaava tiimi, joka pystyy palvelemaan asiakkaita mahdollisimman hyvin. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että meillä pitää olla töissä erilaisia ihmisiä, koska asiakkaammekin ovat erilaisia. 35-vuotias nainen, joka on juuri myynyt ensimmäisen it-firmansa, on aika erilaisessa tilanteessa kuin juuri eläköitynyt pariskunta, vaikka molemmat tarvitsevat suunnitelman siitä, miten varoja hoidetaan.

Nordeassa Private Bankingilla on jo pitkä historia, jonka aikana palvelutarjoamaa on hiottu. Asiakas voi valita tarpeittensa mukaan laajasta valikoimasta – peruspalveluista hyvin erikoistuneisiin sijoittamisen ja varallisuudenhoidon palveluihin.

– Markkinoita seuraamalla huomaa, että pystymme tarjoamaan ensiluokkaista palvelua hyvin kilpailukykyiseen hintaan.

Vastuullinen sijoittaminen on jatkuvassa kasvussa, ja entistä useampi asiakas miettii sijoituspäätöksiä tehdessään, miten sijoitukset sopivat omiin arvoihin. Nordea sitoutui YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteisiin jo vuonna 2007. Samaletdin muistuttaa, että asiakas saa halutessaan Vastuullisen valinnan sijoitussuosituksen. Se perustuu tuotteisiin, joissa kiinnitetään erityistä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen sekä hyvään hallintotapaan.

– Meille vastuullisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ennen kuin sijoitamme yritykseen, käymme läpi eri osa-alueet sen toiminnassa. Katsomme esimerkiksi sitä, miten paljon yhtiö käyttää hiiltä, missä tuotteet tehdään ja ovatko raaka-aineet vastuullisesti tuotettuja sekä noudattaako yritys lainsäädäntöä. Olemme myös vastikään ottaneet käyttöön Vastuullisuusjalanjälki-yhteenvedon, jonka avulla asiakkaamme näkevät helposti ja ymmärrettävästi, mitä sijoittaminen Vastuullisen valinnan suosituksen mukaisesti tarkoittaa.

Pulmat poistuvat lenkkipolulla

Ihmisten lisäksi Samaletdiniä ajavat eteenpäin oppiminen ja uuden rakentaminen. Töiden ohessa hän on jatkuvasti opiskellut ja syventänyt sijoittamiseen liittyvää osaamistaan. Ongelmia hän ratkoo toisinaan lenkkipolulla.

– Saatan päättää, että en palaa takaisin, ennen kuin olen löytänyt ratkaisun. Se on osoittautunut hyvin tehokkaaksi metodiksi, sillä liikkeessä ajatuksetkin liikkuvat paremmin.

Työn vastapainona Samaletdin liikkuu luonnossa ja viettää aikaa perheen ja ystävien seurassa. Kesällä tärkeä harrastus on veneily, syksyllä metsästys ja talvella hiihtäminen ja laskettelu.

– Tärkeä elementti minulle on aina ollut meri. Olen rannikon kasvatti ja viettänyt aikaa meren äärellä pikkupojasta asti, sillä on minuun rauhoittava vaikutus.

Samaletdin on kasvanut rannikolla ja hakeutuu siksi mielellään vapaa-ajalla meren äärelle.

Odotukset on ylitettävä joka päivä

Viime aikoina rauhoittaville elementeille on ollut tarvetta, kun kriisi on luonut tummia sävyjä jokaisen arkeen. Samaletdin haluaa kuitenkin katsoa jo eteenpäin ja puhua siitä, miten kriisistä selvitään. Elämänkokemus on osoittanut hänelle, että jokaisesta kriisistä päästään kyllä yli, ja siinä on iso etu, että yhteistyökumppanina on iso pankki, jolla on vahva pääomarakenne ja jossa riskienhallintaan on panostettu paljon.

Kriisin aikaansaamassa markkinamyllerryksessä testataan myös sitä, miten hyvin asiakas on yhdessä pankkiirinsa kanssa arvioinut riskinsietokykynsä ja tuottotavoitteensa.

– On tärkeää miettiä jo ennalta, meneekö tällaisessa tilanteessa yöunet vai ryhtyykö miettimään, pitäisikö nyt sijoittaa jopa lisää. Toiset siis pelkäävät, toiset puhuvat ostojen ajoittamisesta. Kokemuksemme mukaan kaikkein haitallisinta on perässäjuokseminen, missä myydään silloin, kun kurssit ovat alhaalla ja ostetaan lisää sitten, kun nousua on jatkunut jo pitkään.

Samaletdin ymmärtää hyvin, että hyvinä aikoina ihmiset eivät tule ajatelleeksi, miten häiriötilanteissa kannattaa toimia. Private Bankingilla onkin ollut nyt tärkeä hetki pitää kiinni asiakaslupauksesta ja osoittaa aktiivisuutta tarjoamalla neuvontaa ja ajankohtaista tietoa.

– Seuraamme asiakastyytyväisyyttä lähes päivätasolla ja on ollut hieno huomata, että asiakkaiden mielestä olemme pärjänneet isossa kuvassa hyvin.

Juuri asiakas on Samaletdinille syy nousta aamuisin ylös ja lähteä töihin.

– Ilman asiakkaita ei olisi meitä ja Private Bankingia. Siksi meillä pitää olla hyvä ymmärrys asiakkaiden tarpeista ja halu ylittää odotukset jatkuvasti.

Teksti: Sanna Sevänen  Kuvat: Jussi Ratilainen

Julkaistu 05.05.2020