Innovaatiot

Voisivatko autot saada sähköä tiestä?

Ruotsalaisen Elonroad-yhtiön liikeideana on ladata sähköautojen akut ajon aikana tien pintaan upotetun johdinkiskon avulla. Ympäristöystävällistä ja edullista – siis kuin sähköautorata suuressa mittakaavassa!

Sen jälkeen, kun Karin Ebbinghaus viime talvena siirtyi Elonroad-yhtiön toimitusjohtajaksi, hän on ollut työstään valtavan innostunut.

– Puhun yrityksestämme koko ajan. Ehkä innostusta lisää entisestään eräänlainen David ja Goljat -asetelma. Olemme pieni yritys, joka on ottanut vastaan suuren haasteen, sanoo Ebbinghaus, joka siirtyi Elonroadiin ruotsalaisen Almi Investment Greentech -riskisijoitusyhtiön sijoituspäällikön paikalta.

Karin Ebbinghaus

Tehtävä: Ruotsalaisen Elonroad-yhtiön uusi toimitusjohtaja.

Asuinpaikka: Lomma Lundin lähistöllä Etelä-Ruotsissa.

Perhe: Mies, kolme lasta, koira ja kaksi kissaa.

Aiempia työtehtäviä: Yritysjuristi, riskisijoittaja. ”Juridiikan osaamisesta on ollut hyötyä sekä strategisen neuvojan että sijoittajan roolissa.”

Maailmalla on monta yritystä, jotka yrittävät tehdä liikenteestä päästötöntä. Elonroad on joukon ainoa ruotsalaisyhtiö.

Kun sähköistetty tie lataa sähköautojen akut, akut voidaan tehdä nykyistä pienemmiksi ja kevyemmiksi.

Milloin maanteiden sähköistys voi olla todellisuutta Ruotsissa?

– Tukholman, Göteborgin ja Malmön välisillä pääväylillä se voisi olla totta jo viiden vuoden päästä. Se on ehkä vähän optimistista, mutta suunnitelmat ovat jo tekeillä.

Teillä on testirata rakenteilla Lundissa Etelä-Ruotsissa?

– Kyllä. Sähköistämme bussireittiä. Johdinkiskot tulevat 500 metrin osuudelle molempiin suuntiin. Kilpailutuksessa oli mukana monta kansainvälistä toimijaa, mutta me voitimme.

Miten teidän tekniikkanne eroaa kilpailijoiden ratkaisuista?

– Johtimet on kytketty internettiin niin, että maksujärjestelmä tuottaa koko ajan tietoa sähkönkulutuksesta ja liikennevirrasta. Lisäksi meidän tekniikkamme on konduktiivinen, eli auton täytyy koskea johdinkiskoihin. Monet yritykset kehittävät induktiotekniikkaa, mutta sillä on lähes mahdotonta siirtää tarpeeksi paljon sähköä. Siemens kaavailee Saksan moottoriteille tien yläpuolella kulkevia ilmajohtimia. Ne sopivat kuitenkin vain raskaille ajoneuvoille, eivät kaikille sähköautoille.

Elonroad

Toimiala: Kehittää älykkäitä latausratkaisuja sekä pysäköidyille että liikkuville sähköajoneuvoille.

Toimitusjohtaja: Karin Ebbinghaus (tammikuusta 2020).

Toimipaikka: Lund Etelä-Ruotsissa.

Liikevaihto (2019): Noin 1,2 miljoonaa euroa

Henkilöstö: 12.

Ajankohtaista: Rakentaa Lundiin kilometrin pituista sähköistettyä tieosuutta, jolla voidaan testata isompiin ratkaisuihin tarvittavaa tekniikkaa.

Miten suuri osa tieverkosto pitäisi sähköistää?

– Muutama prosentti riittää. Kun akku latautuu pääteillä, varaus riittää pitkälle. Ihmisten liikkumistottumukset ovat aika samankaltaiset, joten on helppo laskea, mihin kohtiin johtimet kannattaa asentaa. Haja-asutusalueilla teiden sähköistäminen ei ehkä ole taloudellisesti kannattavaa, mutta sitä pitää selvittää.

Teksti Mari Janson Kuvat Peter Westrup

Julkaistu 29.07.2020