Talous

Vinkit kesän pankki­asioihin

Pankkiasiat hoidat kätevästi niin mökkilaiturilta kuin lomareissultakin, kun varmistat, että tunnistautumisvälineet ovat kunnossa. Ota kesävinkit haltuun, niin selviät yllättävissäkin tilanteissa.

Hymyilevä pari käyttää kannettavaa tietäen aamiaista kuistilla hirsimökissä

1. Älä jätä tunnistautumista yhden laitteen varaan

Tunnusluvut-sovelluksen voit ladata useaan eri älypuhelimeen tai tablettiin, jolloin pääset kirjautumaan palveluihin, vaikka laite rikkoutuisi tai katoaisi.

Voit ottaa oman käyttäjäprofiilisi turvallisesti käyttöön myös jonkun toisen, vaikkapa puolison tai muun perheenjäsenen, laitteessa.

Katso ohjeet Tunnuslukusovelluksen lataukseen ja aktivointiin

2. Laita kortti kesäkuntoon

  • Voit muuttaa itse kortin maksurajaa, maarajausta, luottokortin lyhennysprosenttia, maksuvapaita kuukausia ja eräpäivää luottokorttilaskuun helposti mobiili- ja verkkopankissa.
  • Saat tarkistettua myös kortin tunnusluvun (PIN-koodi) näppärästi mobiili- tai verkkopankissasi. 
  • Muistathan, että Nordean Mastercard Platinum- ja Mastercard Black-korttiin kuuluu jatkuva matkavakuutus. Tutustu vakuutusohjeisiin
  • Lomamatkoille kannattaa varustautua useammalla kuin yhdellä kortilla yllättävien tilanteiden varalta. Muistathan ottaa mukaasi myös Priority Passin, jotta voit hyödyntää lounge-palveluja lentokentällä
  • Jos korttisi katoaa, voit itse sulkea kortin tilapäisesti tai pysyvästi mobiilipankissa, tai soittaa välittömästi sulkupalveluun (+358 20 333).
Onnellinen kypsä pariskunta katseensa seisomaan ruokaa kuorma-autoa vasten

3. Ota käyttöön älymaksaminen

Jätä lompakko ja puhelin huolettomasti kotiin ja maksa jätskit vaikka avaimenperällä! Älylaitteilla maksamiseen tarvitset vain Nordea-kortin. Tutustu älymaksamisen uusiin ulottuvuuksiin ja hyödynnä samalla kesätarjous.

4. Asioi turvallisesti

Turvallisuutesi on meille tärkeää. Siksi kehitämme jatkuvasti turvallisuusratkaisujamme ja palvelujamme. Muistathan, että pankki ei koskaan pyydä pankkitunnuksia tai korttitietoja puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviesteillä.

Näppäile tunnuslukusovellukseen tai tunnuslukulaitteeseen PIN-koodi vain silloin, kun olet tunnistautumassa Nordea tai Private Banking Asiakaspalveluun, kirjautumassa verkko- tai mobiilipankkiin, vahvistamassa tilisiirtoa tai korttimaksua verkko-ostosta tehdessäsi tai asioimassa Suomi.fi-palvelussa.

Voit kuunnella myös webinaarin Turvallinen pankkiasiointi, jossa kerrotaan miten voi tunnistaa erilaiset huijausyritykset. Lisäksi saat vinkkejä Nordean asiantuntijoilta turvallisempaan verkkoasiointiin ja maksukortin käyttöön.

5. Private Banking Asiakaspalvelu on lähelläsi myös lomalla

Muistathan, että Private Banking Asiakaspalvelu palvelee sinua pankkiasioissa myös loma-aikaan. Asiakasneuvojan tavoitat puhelimitse, chat-palvelussa tai viestillä verkkopankin kautta.

Private Banking Asiakaspalvelu on avoinna arkisin klo 9–16. Muina aikoina puhelut ja chat-viestit ohjautuvat Nordea Asiakaspalveluun. Valmistauduthan tunnistautumaan pankkitunnuksillasi soittaessasi Nordea tai Private Banking Asiakaspalveluun.

Julkaistu 24.06.2021