Henkilökuvia

Verkon supernainen

Maineenhallinnasta on tullut yrityksille välttämätön osa brändin suojausta. Jenny Wolfram auttaa yrityksiä suojautumaan riskeiltä sosiaalisessa mediassa.

Kuinka yrittäjä voi suojata mainettaan hyökkäyksiltä sosiaalisessa mediassa? Jenny Wolframin perustama BrandBastion toimii maailmanlaajuisesti, 43 kielellä.

BrandBastionin Helsingin toimisto pyörii toistaiseksi väliaikaisissa tiloissa aivan kaupungin ydinkeskustassa. Yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja Jenny Wolfram viittaa hymyillen neuvotteluhuoneen ikkunaan, josta aukeaa epäilemättä yksi Helsingin upeimmista näkymistä kauppatorille ja merelle.

Jenny Wolfram

Syntynyt: 1990.

Asuu: Helsingissä poikaystävänsä kanssa, mutta viettää paljon aikaa San Franciscossa ja New Yorkissa. ”Asun matkustaessani aina Airbnb:ssä.”

Salainen taito: ”Kykenen nukkumaan todella hyvin, varsinkin lentokoneissa.”

Viiden vuoden päästä: ”Johdan edelleen kasvavaa BrandBastionia.”

Roolimallit: ”Kaikilla BrandBastioniin sijoittaneilla yrittäjillä, kuten Mårten Mickoksella, Risto Siilasmaalla, John Wattiinilla ja Kaj Hedillä on monta ominaisuutta, jota suuresti arvostan.”

Tärkein kysymys juuri nyt: ”Olemme luomassa viestipohjaista järjestelmää, joka auttaa yrityksiä kommunikoimaan paremmin asiakkaidensa kanssa.”

Suurin pelko: ”Ennen pelkäsin, että en hyödynnä kaikkia mahdollisuuksia tarpeeksi. Nyt tiedän, että kun tekee kovasti töitä, niitä tulee aina lisää.”

– Tämä oli uskoakseni aiemmin UPM:n toimitusjohtajan huone, toteaa Jenny Wolfram vaatimattomasti asettautuessaan haastateltavaksi selin ikkunaa päin.

Jotain hyvin kuvaavaa on siinä, että vanha teollisuus on väistynyt uusien bisnesideoiden tieltä. Wolframin yritys on perustettu sille ajatukselle, että varsinaisen myytävän tavaran tai palvelun sijaan brändi ja maine ovat yrityksen arvokkainta pääomaa, jota kannattaa suojata, erityisesti verkossa.

Wolframin yritys BrandBastion auttaa asiakkaitaan erityisesti sosiaalisessa mediassa, jonka tauotta pyörivässä kommenttiraidassa pitävät ääntä tyytyväisten asiakkaiden ohella myös vihapuheen, valheiden ja vaarallisten väärien tietojen levittäjät. Nykyisin myös poliittisia tavoitteita ajavat trollit käyttävät vaikutusvaltaansa yritysten sivujen kautta. Näin on erityisesti Yhdysvalloissa, jossa toimii 70 prosenttia BrandBastionin asiakkaista.

– Moni yritys on nyt aivan uudessa tilanteessa, Jenny Wolfram kuvaa.

− Myös sellaiset bisnekset, jotka eivät liity politiikkaan millään tavalla, joutuvat määrittelemään, kuinka paljon poliittisia kommentteja ne sietävät sosiaalisessa mediassa.

Mainehaitan korjaaminen on vaikeaa

Jenny Wolfram sai idean yritykselleen 22-vuotiaana, lakiopintojensa loppuvaiheessa. Hän tutki yritystä, joka oli ajautunut oikeudelliseen vastuuseen ulkopuolisen postaamista kommenteista yrityksen Facebook-sivulla. Yksi BrandBastionin ensimmäisistä asiakkaista oli kansainvälinen kosmetiikkabrändi, jonka mainoksissa käyttämät mallit aiheuttivat rasististen kommenttien vyöryn.

– Yrityksen oli pakko reagoida, sillä rasistiset kommentit ja vihapuhe mainosten kommenttikentässä alkoivat kääntyä yrityksen omaa mainetta vastaan, Wolfram kertoo.

Talouslehti Forbes listasi Jenny Wolframin yhdeksi maailman merkittävimmistä alle 30-vuotiaista yrittäjistä.

– Heillä ei vain ollut keinoja moderoida ja poistaa kommentteja tarpeeksi nopeasti.

Yrityksille maineenhallinnan toimintaympäristö on BrandBastionin perustamisvuodesta 2013 muuttunut vain haasteellisemmaksi, sillä vaatimukset erityisesti vuorovaikutteisuuden ja reagointinopeuden suhteen ovat koventuneet. Jos yrityksen julkisesti ilmoittamien arvojen ja sosiaalisessa mediassa näkyvän kommentoinnin suhteen on vähänkään ristiriitaa, siitä aiheutuvaa mainehaittaa on vaikea ja kallista myöhemmin korjata.

– Yksisuuntaisesta mainosviestinnästä on menty täysin vuorovaikutteiseen sosiaaliseen mediaan, jossa asiakas ottaa aktiivisesti osaa keskusteluun. Vastuukysymysten merkitys on suuri, Wolfram sanoo.

BrandBastionin globaalit asiakkaat pysyvät nimettöminä, mutta Wolfram kuvaa heitä löytyvän lähes kaikilta toimialoilta. Yhteistä on mainosbudjetin painottuminen sosiaaliseen mediaan. Facebook on BrandBastionille iso yhteistyökumppani.

Jenny Wolframin taidoille riittää nyt kysyntää. Hän istuu esimerkiksi Angry Birds -pelin kehittäneen Rovion hallituksessa.

Verkon supersankari

Nuorena naisena teknologia-alalla Jenny Wolfram ei myönnä koskaan joutuneensa ennakkoluulojen kohteeksi. Hänen mukaansa BrandBastionin asiakkaita kiinnostaa enemmänkin yrityksen tarjoama ratkaisu kuin yrittäjän ikä tai sukupuoli. Amerikkalaisten kanssa työskentelyä Wolfram kuvaa inspiroivaksi. Suuretkin yritykset ovat valmiita keskustelemaan avoimesti startupien kanssa ja kokeilemaan uusia vaihtoehtoja.

Mutta onko BrandBastion verkon etiikkaa puolustava supersankari vai teknologianörtti, joka ratkoo ongelmat algoritmeilla?

Jenny Wolfram nauraa kysymykselle. On totta, että BrandBastionin ratkaisu on teknologinen. Taustalla on kansainvälinen, eri puolilla maailmaa työskentelevien kymmenien lahjakkaiden ohjelmoijien ja kielitieteilijöiden joukko, jonka luoma koneoppimista ja tekoälyä hyödyntävä ohjelmisto kykenee seulomaan miljoonia viestejä ja kommentteja yhtä aikaa, poistamaan niitä yrityksen asettamien kriteerien mukaan ja vastaamaan tarvittaessa. Mutta yrittäjänä Jenny Wolfram sanoo olevansa mukana, koska haluaa muuttaa maailmaa.

– Arvostan yrittäjiä, jotka haluavat todella saada aikaan muutoksen. Olen myös heikkona tarinoihin, joissa selvitään vaikeuksien kautta voittoon vastoin kaikkia oletuksia.

Teksti: Anna Gustafsson
Kuvat: Jussi Ratilainen

Julkaistu 04.08.2019