Innovaatiot

Tiktokissa kauppa käy kuin tanssi

Nuorison tanssiminen on viimeksi kiihdyttänyt mieliä ehkä 1960-luvulla, kun Beatles valloitti maailman ja muusikoiden kampauksia ja provosoivaa lavaliikehdintää kauhisteltiin. Nyt kauhistelun taustalla ovat vakoilusyytteet ja suurvaltapolitiikka.

Kyse on tietysti Tiktokista eli kiinalaisen Bytedance-yhtiön luomasta sosiaalisen median alustasta. Syytösten mukaan sovelluksen käyttäjien tiedot päätyvät Kiinan viranomaisille. Monessa maassa harkitaankin Tiktokin kieltämistä. Muun muassa Intia on jo kieltänyt sovelluksen.

Tiktok on kuvaava esimerkki mediamarkkinoiden muutoksesta. Sitä eivät pidättele valtioiden rajat tai kielimuurit, ja sen vaikutus on paljon suurempi kuin perinteisten medioiden.

Älypuhelinsovelluksella, jossa näkyy enimmäkseen lyhyitä videoita tanssivista nuorista, on pian miljardi käyttäjää yli 150 maassa. Niinpä se on myös miljardien arvoinen markkinapaikka.

Haasteet saavat ihmiset toimimaan

Viime keväänä rullaluistelijat alkoivat julkaista Tiktokissa videoita, joissa he seikkailivat klassisilla nelipyöräisillä rullaluistimilla. Parissa viikossa nelipyöräiset rullaluistimet oli myyty loppuun koko USA:ssa. Asialla olivat koronakaranteenissa pitkästyneet, nostalgiannälkäiset aikuiset. Samalla nuoretkin saivat oppia jotakin uutta.

Jokainen yritys haluaa päästä osaksi seuraavaa isoa Tiktok-haastetta. Monet yritykset myös luovat omia haasteita. Pepsillä on #pepsicanbalance, Colgatella #makemomsmile ja Guessillä #inmyjeanschallenge. Jos markkinointibudjetti riittää, yhtiö voi tehdä haastehashtagistään myyntikanavan. Esimerkiksi Mentos-pastilleista on tullut iso hitti lasten ja nuorten keskuudessa, mutta kaupallisista haasteista tulee harvoin yhtä isoja menestyksiä kuin käyttäjien itse luomista.

Julkaistu 02.12.2020