Personligt

Smart vägval

Under Johan Birgerssons ledning har Easypark, appen som hjälper bilförare att parkera, tagit världen med storm. 70 miljoner användare i 3 400 städer kan inte ha fel.

Johan Birgersson
Under Johan Birgerssons tid som vd på Easypark har bolaget vuxit rejält. Tjänsten finns nu i 3 400 städer.

År 2008 kommer att gå till historieböckerna. Det var året då Apples iPhone kom till Europa. För första gången kunde människor börja sköta såväl nytta som nöje via telefonen. Och fler smarta telefoner följde efter. I dag vet vi att det som blev möjligt via mobilappar kom att förändra livet i grunden för de flesta världen över. Som att parkera bilen.

2008 var också året då Johan Birgersson värvades som vd till Easypark, bolaget som sju år tidigare hade börjat med nio parkeringsplatser i Stockholm och en talsvarstjänst. Därefter hade de byggt en global plattform och konsoliderat marknaden genom 15 förvärv i Norden och Europa. Man var redo för den framgångssaga som skulle bli verklighet med Johan Birgersson vid rodret.

Johan Birgersson

Johan Birgersson

Född när: 1966.

Född var: Småland, Vetlanda.

Bor: Lidingö i Stockholm.

Familj: Hanna 23 år, Max 20 år.

Tidigare roller/karriär: COO NetOnNet, CEO Viasat Sweden, Regional Director Showtime Middle east, Sales Director Canal Digital.

Förebild eller motto: Ingvar Kamprad, “Culture eats strategy for breakfast”.

Bank: Nordea Private Banking, Stockhom

Nu, efter 14 år, ska han gå över till rollen som senior advisor på Easypark och kan se tillbaka på smått otroliga siffror:

I dag finns Easypark i 3 400 städer runt om i världen. Mer än 70 miljoner bilförare är anslutna, liksom över 200 000 företag och deras anställda. Omsättningen 2021 uppgick till dryga 200 miljoner euro.

Och på tal om siffror: 25 procent av den totala körtiden i storstäder upptas av letande efter parkering. Easypark halverar den tiden genom att hjälpa föraren att via kartan i appen hitta en ledig plats – eller laddstolpe. Det är också enkelt att förlänga parkeringstiden för att undvika böter och stoppa för att betala för exakt tid direkt i mobilen. Och man behöver inte komma ihåg att checka ut, parkeringen avslutas i samma minut som bilen avlägsnas från parkeringsplatsen. Inga kort eller kontanter, inga parkeringsbiljetter eller trilskande automater.

Men här finns fler än bara bilföraren som vinnare.

Johan Birgersson
Jämnare trafikflöden och bättre miljö. Johan Birgersson, avgående vd på Easypark, ser flera vinster med appen som hjälper bilförare att enkelt hitta och betala för parkering.

– Vi brukar kalla det för ”Win Win Win”, säger Johan Birgersson i ett konferensrum på det av febril aktivitet, men på något sätt avspänt, sjudande huvudkontoret i Värtahamnen i Stockholm.

– Bilisten vinner genom att lättare hitta, förlänga, stanna och betala en parkeringsplats. Vi hjälper förare och passagerare att ”se runt hörnet” genom att visa var det finns störst sannolikhet till ledig parkering på gatorna samt lediga platser i garage. Staden vinner genom ett bättre, jämnare trafikflöde och parkeringsoperatörerna på kommersiell yta vinner genom högre beläggning.

Bättre trafikflöde

Man kan lägga till ett fjärde ”Win”: Miljön. Ju kortare tid en bil rullar mellan den sträcka som Johan Birgersson kallar ”inte från A till B, utan från A till P, så nära B som möjligt”, desto mindre utsläpp förstås. Det är genom effekten av våra digitala tjänster, vår konsultation till städer som vi bidrar till vår vision ”more liveable cities”.

– Alla städers uppgift är att skapa optimalt flöde i trafiken, fortsätter Johan Birgersson, problemet har varit att de inte vetat hur många parkeringsplatser som finns, inte var eller när folk parkerar, hur länge och när de åker därifrån. Det är ungefär som att äga ett hotell där du inte vet inte hur många rum du har och inte när gästerna kommer eller hur länge de stannar i rummen.

Johan Birgersson
Från Dubai till Stockholm – och vidare ut i världen. Johan Birgersson jobbade med digital-tv i Dubai när han 2008 rekryterades som vd på Easypark.

Med Easyparks webbgränssnitt kan städerna se allt det här, ta bättre policybeslut som hur länge man ska få parkera och var, beroende på hur trafikflödet ser ut. Var parkeringsplatser behövs och hur zonerna ska utformas för både besöksparkering och tillstånd.

– Nu börjar allt fler städer förstå att du inte kan stoppa biltrafiken exempelvis genom biltullar, utan att de måste anta en mer konstruktiv approach till den genom att dra nytta av digitala smartare lösningar. Jag brukar ta spanska Barcelona och Malaga som exempel. Rätt härliga städer där du kan strosa omkring på stora gågator. Detta har de löst genom att ha grävt ner gigantiska garage ganska nära centrum där du kan åka in och parkera och sedan ta hissen upp till gågatorna. Garagen har en modern lösning med kameror som automatiskt läser bilens registreringsskylt vid in-och -utfart och bilisten betalar bekvämt automatisk via Easyparks app. Där har man verkligen skapat ett mer ”livaeable city”.

Jobbade i Dubai

Johan Birgersson kan tyckas ha haft en röd linje i allt han arbetat med. Väldigt förenklat: att utveckla digitala lösningar som gör slutkundens liv enklare men som kräver förändring av konsumentens beteende vilket oftast tar mycket längre tid än vad man tror och hoppas. I hans historia finns bolag som Canal Digital, den första operatören som skapade digital-tv. Han har jobbat i över tre år i Dubai med Viacom som tog västerländska medier – som CNN – till Mellanöstern. Han har haft ledande positioner på Viasat, och på NetonNet som tidigt gjorde det möjligt att handla online och senare var först med att sälja till internetpriser i fysiska butiker genom ett digitalt lagerbutikskoncept.

Johan Birgersson
Att utveckla digitala lösningar som gör slutkundens liv enklare är en filosofi som gått som en röd tråd genom entreprenören Johan Birgerssons karriär.

– Men det har aldrig funnits en master plan för min karriär, säger han. Det har bara blivit så här. Sedan kan man väl säga att jag gillar att bygga företag och skapa värde och har både sett och tagit de möjligheter som kommit längs min väg, i de fall där det har verkat genomförbart.

Global plattform

Han visste exempelvis ingenting om så kallad ”phone parking” när en headhunter för snart 15 år sedan kontaktade honom om vd-rollen för Easypark. Det han gjorde var att ringa upp ett antal användare – på den tiden var det primärt företagsanvändare – som samtliga var lyriska och sade att Easypark hade förändrat deras vardag. Och så var det avgjort: här skulle byggas värde. Han skrattar:

– Redan 2010 gick jag till ägarna och sa att vi måste bygga en ny global plattform för att vi skulle kunna skapa de värden vi gör i dag via våra digitala tjänster. Jag trodde att det skulle gå ännu snabbare. Men vi fortsatte bygga och i dag är Easypark inte bara en app i bilförares mobil, vi är också integrerade i biltillverkares interna system. Som Volvos och Mercedes Benz. I dag finns Easypark direkt i deras display. Nu är även vår tjänst fullt integrerad i Google/Androids öppna plattform som Volvo, Polestar och många andra biltillverkare har valt.

Johan Birgersson
Johan Birgersson lämnar nu rollen som vd för att bli senior advisor på Easypark. Tjänsten har 70 miljoner användare världen över.

En intressant sak med Easypark, och kanske dess största framgångsfaktor, är att man har koncentrerat sig på sin grundvision och fortsatt att slipa på den. Inte lyft in annat som riskerar att göra såväl affären som användandet grumligt.

– Att vara fokuserad på vår strategi handlar till stor del om att säga nej, menar Johan Birgersson. Vi har fått förfrågningar om att plocka in kollektivtrafik, hyrcyklar och elsparkcyklar i vår app men alltid sagt nej. Grundvisionen är och har alltid varit att ju snabbare vi kan övertyga städerna om att de bör digitalisera ekosystemet för parkering desto snabbare blir de också just ”more liveable”.

Det är ingen liten sak. Till och med WHO anser att parkeringsinnovation är ”nästa urbana front”. För redan 2040 beräknas 75 procent av jordens befolkning bo i städer. Och människor kommer, vad vi än tycker om det, att köra bil i stor utsträckning i städerna.

– Självklart måste kollektivtrafiken vara en stor del av trafikflödet i framtiden. Men sanningen är ju också att alla vi som har bil, var vi än lever, tycks villiga att betala ett ganska högt pris för den flexibilitet som bilen innebär jämfört med att åka kollektivt.

Johan Birgersson
Att bygga företagskultur är bland det roligaste Johan Birgersson, avgående vd på Easypark, vet.

På plats i USA

Johan Birgersson berättar att när Parknow Group nyligen förvärvades, en marknadsledare i USA och Storbritannien, så hade han försökt köpa dem tre gånger tidigare under tio års tid. När det till slut blev verklighet och Easypark nu är representerat inte bara i Norden och Europa, utan också över världshaven, kan han titta tillbaka på en resa utan motstycke. Vad har varit allra roligast? Det tar inte lång tid för honom att formulera ett svar:

– Definitivt att hitta människor som delar mina värderingar och som tillsammans velat bygga en häftig kultur med en tillväxtattityd. Jag anser att kulturen och människorna är det allra viktigaste i ett företag. Vi använder teknologi för att skapa värde, men till skillnad från en del andra teknikbolag så glömmer vi aldrig vi bort människorna, kulturen som vi har byggt tillsammans. På andra sidan tekniken finns en människa, både de som utvecklar tekniken och de som använder den. För att bygga det krävs en prestigelöshet och att vara en förebild i allt man gör. Klarar man det skapas ett genuint engagemang, en energi och en glädje som jag tror att är orsaken till att jag varit här så länge, liksom många av medarbetarna.

– För let’s face it – du kan kopiera det mesta i dag, men du kan inte kopiera en kultur.

Text: Niklas Wahllöf  Foto: Mikael Sjöberg

Publicerat 03.09.2022