Personligt

Nybyggaren

Peter Rosvall har etablerat sig som en av Nordens mest kreativa och drivande e-handelsentreprenörer. Nu vill han med Bygghemma Group göra livet enklare för alla hemmafixare.

Bygger vidare. Sedan Peter Rosvall och kollegerna Martin Edblad och Mikael Olander tog över Bygghemma har verksamheten expanderat snabbt.

När man läser Peter Rosvalls CV skulle man lätt kunna tro att han är en rätt självsäker vinnarskalle. Inget kunde vara mer fel.

– I själva verket drivs jag av min egen prestationsångest. Jag är alltid rädd för att förlora. Däremot har jag lärt mig att ta kalkylerade risker och jag vågar svinga rejält när möjligheterna kommer.

De senaste tio åren har han varit den drivande kraften bakom en rad framgångsrika e-handelssajter. Numera har han landat inom bygg- och heminredningsbranschen och är sedan några år tillbaka delägare i Bygghemma Group, som börsnoterades våren 2018. Verksamheten går som på räls och länge var den uttalade ambitionen att på sikt nå en omsättning på 1 miljard euro (bygghemma.se, bygghjemme.no, byghjemme.dk, taloon.com).

PETER ROSVALL

Ålder: 39 år.

Familj: Fru Jenny och sonen Tom, 5 år.

Bok på nattduksbordet: ”Absolut ingen managementlitteratur. Jag gillar biografier, just nu läser jag om Ted Kennedy. ”

Kör: Mercedes GLK från 2012.

Fritid: ”Jag har tagit upp tennis igen, efter mer än 20 års uppehåll. Jag försöker spela tre gånger i veckan.”

Om rollen som entreprenör: ”Det räcker sällan med bara en bra idé. Orkar du inte lägga ner tiden, kraften och göra uppoffringarna som krävs, är risken stor att du inte lyckas.”

– I dag har jag betydligt aggressivare mål än så. Vi har lyckats öka omsättningen från 20 miljoner till 600 miljoner på sju år med god lönsamhet. Det är ganska ovanligt … så vem vet vad som kommer att hända de kommande sju åren?

Men innan vi pratar framtid, låt oss backa bandet till 2004. Efter Handelshögskolan i Göteborg var siktet inställt på en plats inom investeringsbankerna i London, alternativt en anställning som managementkonsult på någon av de stora byråerna i New York.

– Jag var en 24-årig streberstudent, som drömde om att skapa mig en karriär som såg bra ut på pappret. På något sätt lyckades jag armbåga mig in på MTG:s traineeprogram och jag föreställde mig hur jag skulle resa runt i världen och syssla med tv.

– I stället hamnade jag på CDON.com i Malmö, där mitt jobb var att sälja CD-skivor. Klart att jag var besviken då, men jag hade tur som blev placerad i rätt fack med en gång. I dag är jag är oerhört tacksam att det blev så.

Här började nämligen Peter Rosvalls bana inom e-handel. Som vd har han drivit och utvecklat företag som Nelly.com, Linusochlotta.com, Gymgrossisten.com, Bodystore.com och Members.com, alla välkända ehandels-sajter på den nordiska marknaden. Under Peters fem år som ansvarig för Nelly ökade exempelvis omsättningen från 1,5 till cirka 80 miljoner euro.

Det finns ingen fysisk affär i världen som kan mäta sig med det sortiment som Bygghemma kan erbjuda på nätet – det skulle krävas en butiksyta lika stor som ett mindre landskap.

– Varje dag i mitt yrkesliv har handlat om e-handel, det är det enda jag kan och jag tycker att det är otroligt kul. Att ha en idé och sedan få se den förverkligas är oerhört stimulerande. Den känslan hade jag förmodligen inte fått uppleva om jag hade hamnat på en investeringsbank.

Några ord om Peter

Rådgivaren Cecilia Björkman på Private Banking Öresund, om Peter Roswall:

– Peter och hans kollegor på Bygghemma är ganska nya bekantskaper för mig, men jag har redan slagits av deras starka framåtanda och företagsamhet. De verkar dessutom inom en mycket intressant bransch och det ska bli spännande att följa deras fortsatta verksamhet.

Det var också genom den första anställningen i Malmö som Peter träffade två viktiga personer: Mikael Olander och Martin Edblad, hans nuvarande kompanjoner. De är en tätt sammansvetsad trojka, visserligen helt olika sinsemellan men därför också varandras komplement.

– Vi har olika styrkor, Mikael är en urkraft och Martin en skicklig strateg. Jag är mer tålmodig och har nog en viss lugnande effekt på de andra när det hettar till. Och utan dem hade jag aldrig vågat satsa och riskera, så som vi har gjort under åren.

Tillsammans grundade de och byggde upp en av Europas största e-handelskoncerner, CDON Group. Men allt har sin tid och ”så småningom tröttnade vi på att vara tjänstemän”, som Peter säger, och de gick vidare för att förverkliga drömmen om något eget:

– Vi hade försökt förvärva Bygghemma redan tidigare, eftersom sajten hade en rad egenskaper som vi tyckte var attraktiva, som få returer och höga snittordervärden till exempel. Bolaget i sig var inte lönsamt men hade fina kassaflöden.  

Martin Edblad är numera vd, Mikael Olander operativ chef och Peter Rosvall ansvarig för nya marknader. Sedan de tog över 2012 har verksamheten expanderat snabbt, både genom organisk tillväxt och genom förvärv, plus att man har etablerat sig i övriga Norden och i delar av Europa.

– Vi ser att det finns en stor tillväxtpotential i både Danmark och Norge, och Finland är i dag den största marknaden efter Sverige. Där dominerar vi på nätet inom vårt segment och föga förvånande går basturelaterade produkter väldigt bra …

– Kundernas behov i Norden är relativt lika men det är viktigt att fånga upp de lokala skillnaderna. Det är svårt att bli framgångsrik om man till exempel inte känner till att det är mindre vanligt med standardmått på fönster i Danmark eller att norrmän ofta köper sina varor via hantverkaren.

Peter Rosvall har drivit en rad e-handelsbolag. När han chefade för Nelly.com höjde han omsättningen på fem år från 1,5 till 80 miljoner euro.

Vari ligger framgången med konceptet Bygghemma?

– Sortimentet är en viktig del. Det finns ingen fysisk affär i världen som kan mäta sig med oss, det skulle krävas en butiksyta lika stor som ett mindre landskap. En annan del är vår prissättning, som alltid är konkurrenskraftig. Sedan kan man inte bortse från det praktiska med e-handel. Att kunden slipper ta sig till macken för att hyra släp och sedan köra till butiken för att baxa runt skrymmande varor. På det viset kan jag också tycka att det är förvånande att näthandeln inte är större än vad den är inom vår bransch.

Hur bevarar man grundstenarna i ett företag när man verkar på helt olika marknader?

­– Trots att vi inte har lagt överdrivet mycket tid eller resurser på det, skulle jag säga att vi har en stark och homogen företagskultur mellan länderna och de förvärvade bolagen. Det beror nog delvis på att det är universella egenskaper som krävs för att lyckas som entreprenör inom näthandel. Jag har till exempel aldrig träffat någon som har byggt upp ett lönsamt e-handelsbolag och samtidigt är slösaktig med företagets pengar.

Det blir sällan succé utan sammansvetsade team – hur är du som arbetsledare?

– E-handel attraherar ofta unga människor som är både nyfikna och hungriga, och det är naturligtvis väldigt tacksamt. Förhoppningsvis kan jag inspirera dem genom att jag arbetar hårt, är närvarande och engagerad. Däremot är jag inte särskilt bra på utvecklingssamtal och sådant …

– Jag drivs av min egen prestationsångest. Jag är alltid rädd för att förlora, säger Peter Rosvall.

Att bygga verksamheter är krävande. Finns det tillfällen när du tänkt ge upp?

– Det har funnits tider när det har varit väldigt kämpigt, till exempel när jag själv har varit kraftigt belånad och läget varit osäkert. De första åren kunde vara slitsamma när vi behövde finansiering till olika satsningar och det inte fanns likvida medel i bolaget. Då kunde ett enda felaktigt förvärv stjälpa allt.

– Nu när vi är börsnoterade är det en helt annan tillvaro; det finns resurser och rutiner. Vi tar inga stora risker men vi har råd att misslyckas ibland, det påverkar inte totalen.

Peter Rosvall äger 1,9 procent av aktiekapitalet i Bygghemma Group och har inga som helst planer på att sälja. Att framtidsvisionen inte handlar om en Ferrari eller en strandvilla på Bahamas är tydligt:

– Jag har väldigt låga krav på materiella ting och lever som jag gjorde för tio år sedan. Mina tillgångar är bundna i Bygghemma-aktier och de som har fallit ut har jag betalat av lån med. Om jag har unnat mig något, så är det lyxen i att inte behöva tänka på privatekonomin längre. Det har varit tufft i perioder, men nu jobbar jag åtta timmar på kontoret, går hem och det är först när min son har somnat som jag kopplar upp mig igen.

Text: Ulrika Norberg   Foto: Peter Westrup

Publicerat 25.02.2020