Ekonomi

Miljardärernas första jobb

Petter Stordalen började som jordgubbssäljare. Foto: Andreas von Gegerfelt

Finns det någon gemensam nämnare hos de allra rikaste mångmiljonärer och miljardärer som befolkar jorden? Jo, det finns det, anser den tyske sociologen, historikern och doktorn Rainer Zitelmann: En stor del av dem har ett förflutet som säljare.

Zitelmann har nyligen publicerat boken The Wealth Elite som bygger på intervjuer med 45 mycket förmögna personer som antingen skapat sin rikedom själva eller byggt vidare på arv de fått. Två tredjedelar av dessa uppger att erfarenheten som säljare haft avgörande betydelse för deras inträde i finansvärldens elit. Intervjupersonerna nämner bland annat att säljelementet, efter deras första jobb, alltid varit närvarande i affärslivet. Tidiga erfarenheter av att kunna hantera ett ”nej” samt vetskap om att djup ämneskunskap och sociala egenskaper är avgörande för att få igenom en affär formade dem och lärde dem att tänka som entreprenörer, enligt Zitelman. 

– Fram till nu har forskare antingen underskattat eller helt ignorerat den avgörande roll som säljkunskaper spelar för individer som bygger enorma värden, säger han till ekonomisajten Marketwatch. 

”Jag knackade dörr och sålde sopsäckar som tolvåring, för min pappa sade att det var det enda sättet för mig att få nya basketskor.”

Intervjupersonerna i hans bok har sålt det mesta, från smycken och smink till försäkringar, begagnade bilradioapparater och fälgar.

En välkänd entreprenör som började sin bana på liknande sätt är amerikanen Mark Cuban som äger basketlaget Dallas Mavericks och flera mediebolag.

– Jag knackade dörr och sålde sopsäckar som tolvåring, för min pappa sade att det var det enda sättet för mig att få nya basketskor, berättar han enligt tv-kanalen CNBC. 

Även Howard Schultz, som byggt upp kafékedjan Starbucks, var stjärnsäljare innan han gav sig in i kaffevärlden. Detta på Xerox, som tillverkar skrivare och kopiatorer. Innan entreprenören Nick Woodman grundade GoPro, som gör actionkameror för äventyrare, köpte han och hustrun in halsband på Bali och sålde dem till kunder längs Kaliforniens kust.

Tendensen går även igen hos USA:s artistelit, noterar Marketwatch: rapparen Kanye West har till exempel varit försäljare hos klädjätten Gap och skådespelarna Johnny Depp och Jennifer Aniston har båda jobbat med telemarketing. 

Ett bra nordiskt exempel är förstås Petter Stordalen, som har berättat om att han som ung sålde jordgubbar på sommaren. I en tillfällig säljsvacka fick han ett råd från sin pappa, som han ofta återvänder till: ”Sälj de jordgubbar du har, för det är de enda du kan sälja.”

Publicerat 22.12.2019