Ekonomi

Hur sköter jag mina bankärenden enkelt på sommaren?

Du kan sköta dina bankärenden smidigt på såväl semesterresan som bryggan på sommarstugan – se bara till att du har rätt och uppdaterade identifieringsverktyg. Vi sammanställde några tips så att du kan sköta dina bankärenden enkelt, koppla av och njuta av sommaren.

kvinna som använder digital tablet på trappan

1. Semestra med banken i din ficka

Ladda ner mobilbanken på din telefon så sköter du enkelt dina ärenden även på semestern, när och var som helst. Mobilbanken är en bankapp som du har med dig i fickan – det är det enklaste sättet att sköta dina dagliga penningärenden. Med hjälp av appen kan du också kontakta Nordeas kompetenta rådgivare till exempel via chatten.

Här kan du läsa anvisningar om hur du kommer igång med Nordea Mobile.

en penna stryker över koder

2. Se till att du har apparna på fler än en enhet

Du gör klokt i att ladda ner mobilbanken och appen Nordea ID på flera enheter – då kan du identifiera dig när och var som helst. Med appen Nordea ID kan du logga in i nät- och mobilbanken, identifiera dig i elektroniska tjänster och betala köp tryggt på nätet.

Med hjälp av dessa anvisningar kan du aktivera appen Nordea ID på en annan enhet – då är du inte illa ute om den ena enheten försvinner eller går sönder.

Affärskvinna som använder kreditkort och bärbar dator i flygplatslobbyn

3. Sköt kortärenden smidigt

Du gör klokt i att betala resor och andra köp som debiteras genast med kreditfunktionen på ditt Nordeakort. Kom ihåg att Nordeas Mastercard Platinum- och Black-kort omfattar en fortlöpande hemförsäkring och försäkring för utlandsresor. Under resan kan du njuta av förmånerna på Priority Pass-lounger på över 300 flygplatser runt om i världen.

Det är tryggt att använda kortet då du förvarar det väl. Kolla att ditt korts säkerhetsgränser och geografiska användningsområde är uppdaterade. Då är det tryggt att ha kortet med dig vart du än far. Läs mer om trygg användning av kort.

Du kan ändra kortets inställningar eller spärra det i mobil- och nätbanken. Om ditt kort försvinner hjälper spärrtjänsten för kort dig dygnet runt. Spärrtjänsten betjänar dig på 020 333 och på +358 20 333 (lna/msa) då du ringer från utlandet.

Världen förändras och så även betalningsmetoderna. Det har blivit allt vanligare att betala med telefon eller smartklocka, men nu går det också att betala med ringar, armband och nyckelbrickor. Läs mer om smartbetalningar här.

4. Private Banking Kundtjänst är nära till hands även på semestern

Kom ihåg att Private Banking Kundtjänst betjänar dig i bankärenden även under semestern. Du kan kontakta våra kundrådgivare per telefon, via chatten i mobil- och nätbanken eller med ett meddelande under Kontakta oss > Chatt/Meddelanden.

Publicerat 09.06.2022