Personligt

För egen maskin

Mika Vainio-Mattila jobbade som VD och hade en lång internationell karriär i ryggen när han, tillsammans med sina affärskompanjoner, grundade Digital Workforce. Nu förutspås hans nya företag en hisnande tillväxt inom programrobotik.

Mika Vainio-Mattila
Mika Vainio-Mattila lämnade sitt trygga jobb 2015 och blev entreprenör. – Det blir lättare att våga när man drivs av att göra nya saker. Det vägde klart tyngre i mitt beslut än rädslan för att eventuellt misslyckas, säger han.

Entreprenörskap hade kittlat Mika Vainio-Mattila en längre tid. Tanken på att bygga upp ett nytt företag och bestämma över sitt eget öde hade bubblat under ytan.

Han hade länge jobbat i ledarskapsroller inom IBM och Mehiläinen. Där hade han noterat att IT-systemen inte gav tillräckligt starkt stöd för att utveckla affärsverksamheterna.

– När det uppstår utmaningar och förändringstryck borde IT-systemen kunna lösa dem, men i stället bromsar de upp förändring, eftersom det är både svårt och dyrt att förnya dem.

Mika Vainio-Mattila

Mika Vainio-Mattila

Utbildning: Diplomingenjör inom teknisk fysik och MBA.

Karriär: Medgrundare och VD på Digital Workforce Ab. Jobbade tidigare på en rad olika internationella chefspositioner inom IBM och som affärsområdesdirektör på privata vårdkoncernen Mehiläinen.

Familj: Tre barn, varav det yngsta bor hemma. Hustrun jobbar inom finansbranschen.

Fritidsintressen: Segling, båtliv och tennis.

Oväntat: Familjen har ett gammalt hus i Kumo, där barnen driver ett sommarkafé. Yngsta dottern skaffade F-nummer innan hon fyllt 10 år.

Av en slump råkade Vainio-Mattila stöta på en ny teknologi, programrobotik. Samtidigt blev han bekant med sina blivande affärskompanjoner, som var insatta i ämnet.

– Flera saker föll på plats: en långvarig dröm om att bli entreprenör, det här gänget och den här teknologin som gjorde det möjligt att fundera på en helt ny affärsmodell.

Så grundade han då 2015, tillsammans med Heikki Länsisyrjä och Jukka Virkkunen, Digital Workforce Services Ab som erbjuder sina kunder automationstjänster för informationsprocesser. Nu har företaget vuxit och har redan en omsättning på 20 miljoner euro, verksamhet i åtta länder och en personalstyrka på 200 anställda.

Hur vågade du lämna ett tryggt jobb, med månadslön, för att bli företagare?

– I min yrkeskarriär har jag aldrig haft svårt för att ta stora och djärva beslut. Det blir lättare att våga när man drivs av nya saker. Det drivet vägde tyngre i mitt beslut än rädslan för att eventuellt misslyckas, säger Vainio-Mattila.

Mika Vainio-Mattila
Enligt Vainio-Mattila vill Digital Workforce hjälpa företag och organisationer att utnyttja automation för att förbättra sin konkurrenskraft, effektivisera sin verksamhet och få fram nya tjänster snabbare till sina kunder. Samtidigt kan de skapa arbetsplatser där personalen trivs.

Virtuella robotar tröttnar inte

Lösningen som Digital Workforce erbjuder handlar om att ersätta manuella rutinarbeten med automatiserade processer som utförs av virtuella robotar. Programrobotik och de virtuella robotarna bygger på artificiell intelligens som utför arbetet oförtröttligt, noggrant och effektivt.

– Samtidigt frigörs personalresurser för uppgifter där det verkligen behövs människor, det vill säga för innovationer och mänskliga kontakter.

De första kunderna som anlitade Digital Workforce var organisationer inom hälsovård. De fick hjälp med att automatisera sina processer så att deras personal kunde ägna sig åt det riktiga jobbet, att vårda patienter.

Mika Vainio-Mattila
På fritiden njuter Vainio-Mattila av att segla och åka båt. Familjen har sommarställe i Korpo i Åbolands skärgård. – Alltid när det är möjligt vill jag lämna jobbet och åka ut till havet och skärgården. Där trivs jag allra bäst.

Sedan dess har kundkretsen breddats och består numera av företag inom banksektorn, industrin och servicebranschen. Det typiska är att robotar tar över rutinuppgifter som personalen tidigare utfört.

Det blir också vanligare att automatisera processer som inte ens funnits tidigare. Ett bra exempel är svenska Tillväxtverket, alltså den statliga myndigheten för näringslivsutveckling, som plötsligt översvämmades av ansökningar om företagsstöd när pandemin bröt ut.

– På fem veckor byggde vi upp en robotarmé som tog emot och hanterade ansökningarna. En motsvarande manuell insats skulle ha krävt nyrekrytering och utbildning av hundratals personer.

Det är enkelt och snabbt för ett företag att komma igång med programrobotik, eftersom de kan utnyttja befintliga IT-system. Allt behöver inte byggas upp från grunden.

Mika Vainio-Mattila

– Det förutsätter förstås att processerna är digitaliserade från tidigare och att det inte finns pappersdokument i systemet.

Mer tid för mänskligt arbete

I det här skedet är det många som frågar om vi överhuvudtaget kommer att behöva mänsklig arbetskraft framöver. Tar robotarna över alla jobb?

Enligt Vainio-Mattila är det precis tvärtom. I den stora bilden kommer automationen med sysselsättning och välstånd.

– Det behövs människor för att skapa innovationer inom en organisation. När robotar sköter de tråkiga, monotona arbetsuppgifterna frigörs det tid för personalen att ägna sig åt de saker som verkligen gör organisationen konkurrenskraftig för framtiden.

Förändringen innebär att en del arbetsuppgifter inte längre sköts av människor. Vainio-Mattila ger ett exempel från London, där personal skötte om att tända och släcka stadens gaslampor. När elbelysningen uppfanns väckte den motstånd eftersom det befarades att många skulle bli arbetslösa.

Mika Vainio-Mattila
Vainio-Mattila vill vara en strategisk ledare som inte lägger sig i varje liten detalj. – Jag ger mina medarbetare ro att fatta sina egna beslut inom ramen för deras befogenheter. Jag har själv upplevt att jag lyckas bäst under en sådan ledning.

– Det är ju inte motiverat att hålla fast vid gaslampor enbart för att en yrkesgrupp ska få behålla sina jobb. Jag tror att om tio år kommer vi att le åt många av de arbetsuppgifter som i dag håller människor sysselsatta.

Enligt Vainio-Mattila är digitaliseringen och automatiseringen oundviklig i arbetslivet.

– Det går som tåget och det lönar sig att hoppa upp i loket snarare än att stå kvar på perrongen.

Uppstartsandan lever kvar

Digital Workforce listades på börsen i december 2021. I april 2022 presenterade företaget sin nya strategi, som ska sätta fart på tillväxten i affärsverksamheten.

– Vi siktar på att uppnå en omsättning på över 100 miljoner euro senast 2026. Vi kommer att flytta över mer och mer till en plattformsbaserad affärsmodell, även om vi fortfarande kommer att erbjuda konsulttjänster.

Trots att företaget har vuxit råder ännu en uppstartsanda. Det innebär, förutom pizzafredagar, också en öppen och ickehierarkisk diskussionskultur mellan ledningen och de anställda.

Mika Vainio-Mattila

– Här får alla utmana och ifrågasätta, men även stöda och uppmuntra. Misstag och snedsteg accepteras, för det uppstår knappast något nytt om man inte då och då vågar trampa i klaveret.

I augusti 2021 tog Vainio-Mattila över som VD på Digital Workforce. Innan dess ansvarade han för bolagets verksamhet i Nordamerika.

Som ledare vill han vara strategisk och i strategiska frågor vill han vara konsekvent.

– Min roll är att ange riktningen och sparra, utan att överlappa eller detaljstyra i mina kollegors ansvarsområden. Jag ger alla befogenhet att fatta beslut inom deras egna arbetsuppgifter. I mina tidigare jobb har själv jag märkt att jag lyckats bäst när jag fått den typen av ledning, säger han.

Text: Virpi Ekholm                Foto: Sakari Röyskö

Publicerat 02.05.2022