Innovation

Bilden av en succé

Klick! Så skapade Instagrams grundare sitt imperium.

Kevin Systrom
Kevin Systrom. Foto: Jeff Chiu/AP Photo/TT

Han var 29 år när han sålde sitt uppstartsbolag till Facebook för svindlande en miljard dollar. Instagramgrundaren Kevin Systrom visste tidigt att han ville bygga företag – och att det gäller att ha inspirerande människor omkring sig.

– Sök upp dem och häng med dem, de kommer lära dig att vidga ditt universum, säger han i en intervju som publicerats på innehållstjänsten Medium.

Till skillnad från sina kursare på elitskolan Stanford University i Kalifornien nappade Systrom aldrig på jobberbjudandena med högst lön. Efter att ha tagit en ingenjörsexamen i materialvetenskap tog han i stället anställning på sökjätten Google.

– Det var som att vara på ett uppstartsbolag. Jag hade lärt mig om sådana i skolan och ville dit, berättar han.

Kevin Systrom, Instagrams verkställande direktör, till höger, med en av grundarna, Mike Krieger på företagets kontor i San Francisco, 2011. Foto: Peter DaSilva/NY Times /SCANPIX/TT

Ville dela bilder

Men efter två år på Google drabbades världen år 2008 av finanskris och ekonomisk härdsmälta. Kevin Systrom lämnade bolaget, frustrerad och sugen på att bygga upp något eget. Iphone var förhållandevis ny och webbplatser där personer checkade in på olika platser det hetaste. Kunde han jobba vidare på det och kanske addera något till incheckningen – som ett foto?

Tillsammans med partnern Mike Krieger utvecklade han en prototyp kallad Burbn, som inte blev någon succé. Men när duon undersökte vad användarna gillade mest kom fotona på topplats: Folk ville dela bilder av vad de gjorde i realtid. Samtidigt höll Iphone, som hade en hyfsad kamera, på att bli en folktelefon. Insikterna blev startskottet för Instagram, som de två grundade i San Francisco 2010.

person fotograferar kaffe och bullar med telefon
Foto: Shutterstock

Systrom och Krieger lade mycket krut på att studera användare och identifiera bildtjänstens utmaningar: En var att dåtidens telefoner tog för oskarpa och dåliga foton, något som löstes med Instagrams filter. En annan att uppladdningen av bilden tog för lång tid – det skyndades på genom att uppladdningen av ett foto automatstartade redan när användaren editerade det. En tredje nöt att knäcka var svårigheten att sampublicera i olika sociala medier. En mekanism för detta skapades – utan ”överdriven ingenjörskonst”, enligt Systrom.

Vin och skidor

Instagram, med sitt kvadratiska bildflöde, blev en omedelbar framgång. En månad efter lanseringen hade den nya appen en miljon användare. Ett år senare delade 10 miljoner människor bilder och kommentarer på Instagram.

Två år efter skapandet såldes bolaget, som då hade 13 anställda, till Facebook för hisnande en miljard dollar. Avgörande för förvärvet var att Facebooksgrundaren Mark Zuckerberg lovade att bildtjänsten skulle utvecklas och växa oberoende av hans sociala nätverk.

Kevin Systrom
Kevin Systrom. Foto: Matt Edge / NY Times / TT

– Vi tänkte att resurserna kunde hjälpa oss att skala upp – och på många sätt minska riskerna för våra anställda för all framtid, inklusive mig och Mike, berättar Systrom.

– Jag hade kanske tiotusen på banken då.

Kevin Systrom stannade som Instagrams vd till 2018 men har därefter fört en mer stillsam tillvaro med bland annat skidåkning och en sommelierutbildning i norra Kalifornien.

Han och hustrun Nicole Systrom, som driver ett bolag som investerar i hållbara energiprojekt, hör till de få som har Instagramkonton som enbart består av deras förnamn.

Men @kevin och @nicole visar numera mest bilder på parets bebis, en och annan fest och familjens golden retriever Dolly. Instagram har i dag över en miljard användare.

Publicerat 03.09.2022