Henkilökuvia

Suuria visioita

Hotellikuningas Petter Stordalenilla on ainutlaatuinen kyky tehdä asioita toisin, oli sitten kyse uudesta yrityshankkeesta tai näyttävästä esiintulosta hotellin avajaisissa. Tapasimme superyrittäjän, joka rakastaa haastaa vakiintuneita tapoja.

Hotellijätti Nordic Choicen perustaja ja nykyinen hallituksen puheenjohtaja Petter Stordalen on jatkuvasti valokeilassa. Hän on johtohahmo ja itsestään selvä tähtivieras toinen toistaan seuraavissa näyttävissä avajaisshow’issa, ja häntä haastatellaan usein televisiossa, jossa hän esiintyy aina ruskettuneena, treenattuna ja innostuneena.

Petter Stordalenin työ muistuttaakin monella tavalla jatkuvasti kiertueella olevan rocktähden elämää. Kun konsernissa on pian 200 ostettua tai rakennettua hotellia ja sama määrä avajaisshow’ita, voi kysyä, miten hän jaksaa?

– Hotellin avaaminen on hauskinta, mitä tiedän. En väsy siihen koskaan, haluan tehdä sitä lopun elämääni.

Petter Stordalen

Syntynyt: 29.11.1962 Norjan Porsgrunnissa.

Asuinpaikka: Bygdøy Oslossa.

Perhe: Vaimo Gunhild vuodesta 2010. Lapset Emilie, Henrik ja Jakob aiemmasta avioliitosta Ingridin kanssa.

Omaisuus: Vähintään 1,4 miljardia dollaria, on siirtänyt yli 99,9 prosenttia omistajayhtiöstä lapsilleen.

Kirjallinen tuotanto: Elämäkerta ”Min hemlighet” vuodelta 2015, kirjoitettu yhdessä Jonas Forsangin kanssa.

Salainen kyky: ”Olen todella hyvä kävelemään puujaloilla! Se oli ainoa liikunnallinen harrastukseni lapsena. Ja se kyky on säilynyt, katso vaikka!” Petter Stordalen ottaa esiin matkapuhelimen ja näyttää tuoreen videopätkän, jossa hän kävelee korkeilla puujaloilla. Kyllä, hän on todella taitava.

Se tietenkin vaatii veronsa. Fyysisesti. Hän näyttää kädessään olevaa suurta ja paksua arpea, joka on muisto hotellin avajaisista Malmöstä, jossa hän ajoi vesiskootterilla lähes 10 000 ihmisen edessä ja törmäsi.

– Vammoja sattuu, jos 56-vuotiaana kulkee samalla vauhdilla kuin aiemmin, hän sanoo ja näyttää muita arpia.

Vauhtia hänellä todella riittää. Petter Stordalen avasi äskettäin Oslossa Clarion Hotel The Hubin, Norjan suurimman hotellin ja suurimman hotellialan investoinnin, ja pian sen jälkeen samaan kaupunkiin hienon boutique-hotellin, Amerikalinjenin.

Mistä tämä kaikki into kumpuaa?

– Tiedätkö mitä? Se alkoi yhdestä investoinnista, mutta siitä tuli koko elämäni. Minulle on tärkeää tehdä työtä, jolla on suuri merkitys mahdollisimman monille ihmisille, niin henkilökunnalle kuin vieraillekin. Emme ole pörssiyhtiö. Nordic Choice on paljon enemmän kuin vain yritys, paljon enemmän kuin vain liiketoimintaa. Se on minun näkemykseni siitä, millaisia nykyaikaisten yritysten pitäisi olla.

– Tästä syystä puhun niin paljon monikulttuurisuudesta ja kotouttamisesta. Minun maailmassani ei ole mitään merkitystä sillä, onko nimesi Ali vai Ola tai oletko muslimi, kristitty vai hindu, Thaimaasta vai Pohjanmaalta, homo-, bi-, vai transseksuaali. Oikeus rakastaa ketä haluaa on ollut minulle tärkeää viimeistään siitä lähtien, kun olin 18-vuotias ja siskoni ymmärsi olevansa homoseksuaali. Yrityksemme ei koskaan tingi arvoistaan, Stordalen sanoo ääntään korottaen ja naputtaa päättäväisesti pöytää etusormella. Hän lisää: ja jos et halua käyttää hotelliamme siksi, että kannatamme näitä arvoja, et ehkä olisikaan tervetullut.

– Tämä on nimittäin yrityskulttuurimme ydin, kaikkein pyhin.

Nämä ovat kaksi tyypillistä Nordic Choice -ilmausta, joihin on syytä tarttua: kaikkein pyhin ja kulttuuri. Petter Stordalenin ajamaa yrityskulttuuria, jossa kaikki voivat tuntea itsensä tähdiksi ja jonka ylellisissä tilaisuuksissa karismaattinen johtaja laskeutuu juhlivien opetuslastensa keskuuteen, on joskus verrattu uskonnolliseen kulttiin. Mitä mieltä Stordalen itse on asiasta?

– Se ei vaivaa minua pätkääkään. Sitä paitsi asia on aivan päinvastoin. Meillä jokainen voi olla sellainen kuin haluaa, mikä on vastakohta uskonnolle – ja myös vanhanaikaiselle yrityskulttuurille – jossa pyritään luomaan yhteinen ”me”, tekemään kaikista samanlaisia. Kulttuurissa, jota me haluamme edistää, keskeistä on, kuinka meillä työskentelevät ihmiset voivat ja mitä yhteiskunnallisia kysymyksiä haluamme edistää. Mutta jos joku ajattelee, että palkkaan heikommassa asemassa olevia ihmisiä – esimerkiksi maahanmuuttajia – siksi, että olen kiltti, hän ei ymmärrä asiaa: teen sen siksi, että ansaitsisimme enemmän rahaa. Mitä useampi työntekijä on tyytyväinen työssään, sitä paremmin he yleisesti ottaen voivat.

Stordalen kertoo Nordic Choicen työntekijöiden huomattavan vähäisistä sairaspoissaoloista.

– Ihminen ei ole kustannus, hän sanoo.

Mutta mistä Petter Stordalenin poikkeuksellinen yritteliäisyys on peräisin? Hän kertoo, että nuori Petter oli melko tavallinen lapsi, joka ei halunnut erottua joukosta. ”Lyhyt, paksu poika, jolla oli vanha kunnon pottakampaus”, ja jota muut kutsuivat ”pikku Päärynä-Petteriksi”.

– En ollut kiinnostunut tytöistä, enkä ollut erityisen hyvä koulussa. Lisäksi olin surkea urheilussa. Ne kerrat kun sain olla mukana pelaamassa jalkapalloa, minusta tehtiin vasen puolustaja. Valmentajan mukaan siinä paikassa minusta oli vähiten haittaa.

– Mutta osasin hoitaa myymälää. Sain itseluottamusta työskentelemällä isäni elintarvikekaupassa. Ja mitä paremmaksi tulin, sen kovemmin tein töitä, ja mitä kovemmin tein töitä, sen paremmaksi tulin. Lisäksi tutustuin paremmin isääni, sillä olin pienenä ollut enemmänkin äidin poika.

Myymälätyön jälkeen ura oli ripeän nousujohteinen, vaikka välillä eteen tuli vaikeuksiakin. 24-vuotiaana Stordalen huomasi, että Norjan suurin kauppakeskus etsi uutta toimitusjohtajaa. Hänellä ei ollut minkäänlaista pätevyyttä ja moni ei uskonut hänen aikovan edes hakea paikkaa. Mutta Stordalen tuli valituksi ja hänestä tuli Norjan nuorin kauppakeskuksen johtaja. Jo kahden vuoden jälkeen, 26-vuotiaana, hän totesi tulleensa liian mukavuudenhaluiseksi ja lopetti. Yhdessä kolmen liikekumppaninsa kanssa Stordalen osti suuren norjalaisen tavaratalon, Oslossa sijaitsevan Steen & Strømin. Siitä syttyi kipinä siirtyä hotellialalle. 34-vuotiaana hän osti ensimmäisen hotellinsa, pienessä etelänorjalaisessa kylässä sijaitsevan kylpylähotelli Skjærgårdenin. Tämän jälkeen yritys kasvoi keskimäärin yhdellä hotellilla neljäntoista päivän välein. Ja viidelläkymmenellä uudella työntekijällä kymmenen päivän välein.

Ehkä vanhempien toistamat viisaudet ovat kunnianhimon takana. Stordalenin äidillä oli tapana kysyä: kuka on koskaan saavuttanut mitään suurta olemalla samanlainen kuin kaikki muut? Ja isä lausui myöhemmin kuuluisiksi nousseet sanansa, kun nuori Petter myi mansikoita kotipaikkansa Porsgrunnin torilla. Mansikat olivat ehkä hiukan huonompia kuin kilpailijoilla, eivätkä myyneet kovin hyvin, ja silloin isä sanoi: ”Petter, myy niitä mansikoita mitä sinulla on, sillä ne ovat ainoita mansikoita, joita voit myydä.”

– Sinä iltana nukkumaan mennessäni ajattelin, että isäni on nero. Asia on juuri niin. On saatava kaikki irti siitä tuotteesta, joka sinulla on, sillä muuta myytävää sinulla ei ole.

– Aloittaessani en tiennyt hotellialasta mitään, mutta olen aina ollut kiinnostunut ihmisistä ja sosiaalisesta elämästä. Ja kun tapaa ihmisiä, on luontevaa kokoontua saman pöydän ääreen syömään. Löysin sisäisen majatalonpitäjäni.

Stordalenin elämässä tärkeitä asioita ovat matkailu, perhe ja seikkaileminen. Ne ovat myös ominaisuuksia, joita hän arvostaa omissa työntekijöissään.

– Nordic Choicen ydinarvoja ovat energisyys, rohkeus ja innostus. Tapaan palkkaamamme henkilöt usein henkilökohtaisesti, ja haluamme saada yritykseen monenlaisia ihmisiä. Monimuotoisuus tarkoittaa hyvää työkulttuuria ja erilaiset taustat tuottavat parempia päätöksiä, paremman työyhteisön ja parempia kokemuksia vieraille. Yksi eniten arvostamistani ominaisuuksista on taito saada asioita tapahtumaan. Se erottaa menestyksellisen tekemisen muista.

Palaamme taas mansikoihin: – Ratkaisevaa on kyky onnistua, vaikka edellytykset eivät olisikaan parhaat mahdolliset.

Teksti NIKLAS WAHLLÖF Kuvat ANDREAS VON GEGERFELT

Julkaistu 25.05.2019