Kestävä kehitys

Stella McCartney ja Google ympäristöyhteistyössä

Kuva: Pascal Le Segretain/Getty Images

Miten muotiteollisuuden valtava puuvillan ja viskoosin kulutus oikeastaan vaikuttaa planeettaan? Tähän kysymykseen etsivät yhdessä vastausta luksusmerkki Stella McCartney sekä hakujätti Google.

Stella McCartney

• Brittiläinen muotisuunnittelija, joka on syntynyt 1971. Muusikko Paul McCartneyn ja valokuvaaja Linda McCartneyn tytär.

• Teki läpimurtonsa jo vuonna 1995 Central Saint Martins College of Art and Design -muotikoulussa lopputyönäyttelyllään, jossa hänen kokoelmaansa esittelivät supermallit ja hänen ystävänsä Naomi Campbell, Kate Moss ja Yasmin Le Bon. Vuonna 1997 hänestä tuli ranskalaisen muotitalo Chloén luova johtaja.

• Perusti oman Stella McCartney -muotitalonsa ja esitteli sen ensimmäisen malliston Pariisissa vuonna 2001. Hänen nimellään valmistetaan myös hajuvesiä.

• Muotitalo on vegaaninen, eli se käyttää tekoturkista ja vegaanista nahkaa tuotteissaan. Yritys pyrkii myös ekologisuuteen koko tuotantoketjussa korjatakseen alan ilmasto-ongelmia, kuten vedentuhlausta.

Muotiteollisuutta pidetään yleisesti yhtenä maailman saastuttavimmista toimialoista. Vaatteen ilmastovaikutuksen laskeminen on hankalaa, ja sitä vaikeuttavat alihankkijoiden puutteelliset tiedot raakamateriaalien alkuperästä, kuten siitä, miten vaatteissa käytettyjen kankaiden puuvilla on viljelty ja kuljetettu.

Stella McCartney päästää nyt Googlen käsiksi usean vuoden tuotantotietoihinsa. Hakujätin algoritmit yrittävät muuttaa tiedot työkaluksi, joka voi tarjota paremman käsityksen eri materiaalien ympäristövaikutuksista.

Useat muotimerkit, tuottajat, organisaatiot ja tutkijat kutsutaan jakamaan tietojaan hanketta varten, ja tulokset on tarkoitus saattaa kaikkien saataville.

Ian Pattison, yksi Google Cloudin Ison-Britannian johtajista kertoo, että suurin haaste on juuri tiedon saanti.

– Tietojen analysoiminen on helppoa, mutta niiden saaminen vaikeaa. Mutta aina on yritettävä, Pattison sanoi toimialan konferenssissa hiljattain.

Konsulttiyritys BSR:n johtaja Elisa Niemtzow huomauttaa, ettei kukaan ole aikaisemmin yrittänyt kartoittaa vaateyrityksen koko palveluketjun ilmastopäästöjä.

– Tämä kysymys ei ollut yleisesti tietoisuudessamme vielä pari vuotta sitten, Niemtzow toteaa.

Julkaistu 28.07.2019