Innovaatiot

Sanapeli valloitti internetin hetkessä

Pohjimmiltaan kyse on vain sanan arvaamisesta. Mutta muutamassa kuukaudessa digitaalinen Wordle-peli on kerännyt miljoonia pelaajia ja siitä on tullut viraali keskustelunaihe – ja se on jopa tehnyt kehittäjästään äkkirikkaan. The New York Times -sanomalehti osti pelin hiljattain julkistamattomalla, seitsennumeroisella summalla.

Wordle suurennuslasin läpi. Päivittäinen WORDLE-pulma älypuhelimella ja tietokoneen näytöllä.
Kuva: Shutterstock

Selailetko usein Twitteriä? Oletko nähnyt julkaisuja, joissa on keltaisia, vihreitä ja harmaita neliöitä, ja miettinyt, mistä on kyse. Vastaus on Wordle-sanapeli, josta on lyhyessä ajassa tullut kuntosali miljoonien ihmisten aivoille.

Asetelma muistuttaa vähän Mastermind-peliä ja on koukuttavan yksinkertainen: joka päivä julkaistaan uusi piilotettu viisikirjaiminen sana. Pelaajalla on kuusi mahdollisuutta arvata se kirjoittamalla ehdotuksia.

Sosiaalisessa mediassa pelaajat voivat sitten ylpeillä sillä, onnistuivatko arvaamaan sanan neljännellä yrityksellä vai jopa jo kolmannella.

Lahja rakastetulle

Wordlen kehitti ohjelmistosuunnittelija Josh Wardle, joka on kotoisin Walesista ja asuu New Yorkissa. Pelin nimi viittaa ilmiselvästi luojansa sukunimeen.

Josh Wardle
Josh Wardlesta tuli monimiljonääri sanapelillä, joka oli alun perin lahja hänen tyttöystävälleen.

Alun perin peli oli lahja hänen sanaristikoista kiinnostuneelle tyttöystävälleen Palak Shah'lle. Pandemian aikana pari ratkaisi usein erilaisia sanapelejä ja -pulmia asunnossaan Brooklynissa.

Josh Wardlen takaraivossa kupli kuitenkin Wordlen prototyyppi, jonka hän oli keksinyt jo vuonna 2013 työskennellessään Reddit-verkkosivustolla. Läpimurto tapahtui, kun hän tajusi pandemian aikana, että osallistujien kannattaa antaa pelata vain kerran päivässä.

– Se luo himon saada lisää, hän kertoo The New York Timesille.

Wordlesta tuli nopeasti menestys Wardlen lähipiirissä. Siksi Josh Wardle teki lokakuussa päätöksen avata peli yleisölle. Kolme kuukautta myöhemmin yli kaksi miljoonaa omistautunutta pelaajaa oli löytänyt vaatimattomalle pelisivustolle, jossa ei ollut edes lainkaan mainoksia, Wardle kertoo TechCrunch-tekniikkasivustolle.

Siihen mennessä The New York Times oli iskenyt silmänsä Wordleen. Lehti ilmoitti tammikuussa ostaneensa pelin seitsennumeroisella summalla ja kertoi samalla, että sen pelaaminen on jatkossakin ilmaista.

Wordlen verkkosivu näkyy sen virallisella verkkosivustolla iPhonessa ja New York Times Games -verkkosivu iPadilla taustalla.
Kuva: Shutterstock

Peli-investoinnit ovat osa strategiaa

Yrityskauppaa luonnehditaan tärkeäksi lehdelle, jonka kunnianhimoinen tavoite on saada tilaajakseen jokainen englanninkielinen ihminen, joka haluaa ymmärtää maailmaa. Lehden johto korosti lausunnossaan, että Wordlen ja Spelling Bee -sanapelin kaltaiset peli-investoinnit ovat osa kyseistä strategiaa.

Taidekollektiivi Mschfissä insinöörinä työskentelevä Josh Wardle kertoo olevansa tyytyväinen siihen, että juuri The New York Times otti pelin haltuunsa. Sanomalehden sanaristikot olivat nimittäin merkittävä inspiraation lähde, kun hän kehitti Wordlea.

Wardle kuitenkin korostaa sen merkitystä, että Wordle on edelleen helposti saatavilla, osallistujien ei tarvitse rekisteröityä tai ladata sovellusta ja pelaaminen vie vain muutaman minuutin.

– Ihmiset arvostavat sitä, että verkossa on jotain puhtaasti viihdyttävää. Jotain, joka ei yritä tehdä mitään outoa pelaajan tiedoilla tai vaikuttaa hänen näkemyksiinsä, hän sanoo.

Julkaistu 08.03.2022