Innovaatiot

Sähkö­lento­koneet pääsevät ilmaan

Kiinnostus sähkölentokoneita kohtaan on ennätyssuurta, ja niiden on määrä päästä ilmaan vuoteen 2026 mennessä.

Viiden vuoden kuluttua Pohjoismaiden ilmatilassa lentää ruotsalainen sähkölentokone. Tätä 19-paikkaista ES-19-konetta kehittää parhaillaan göteborgilainen Heart Aerospace.

Yhtiön perusti vuonna 2018 lentokoneinsinööri Anders Forslund, jonka tavoitteena oli mullistaa lyhyen matkan lennot. Työ etenee nopeasti: Vain kahdessa vuodessa yrityksen työntekijöiden määrä on noussut kahdesta työntekijästä 40:een. Ja kahden vuoden päästä on ensimmäisen koelennon aika.

Heart Aerospace. ES-19

ES-19 saa virtansa akuista ja sähkömoottorista. Tämän ansiosta kone ei ole ainoastaan ilmastoystävällinen, vaan myös sen rakentamisen pitäisi olla halvempaa kuin fossiilisia polttoaineita käyttävien lentokoneiden.

Kaikista lennoista 85 prosenttia ja kaikista ilmailupäästöistä 45 prosenttia tulee lyhyen matkan lennoista. ES-19:stä voikin tulla mielenkiintoinen kaupallinen vaihtoehto.

– Sähkömoottori on suihkumoottoria yksinkertaisempi, minkä ansiosta voimme pienentää sekä kustannuksia että päästöjä, Forslund sanoo.

Anders Forslund

Suuri kiinnostus projektia kohtaan on tehnyt Forslundista yhden Pohjoismaiden tämän hetken kiinnostavimmista yrittäjistä.

Kaksi vuotta sitten hän liittyi yhdysvaltalaiseen Y Combinator -yrityskiihdyttämöön, ja tänä kesänä hän sai 30 miljoonaa euroa sijoittajaryhmältä, joka koostuu Breakthrough Energy Venturesista (BEV), United Airlines Venturesista ja Mesa Air Groupista. Sopimukseen sisältyy 200 sähkölentokoneen tilaus sekä mahdollisuus 100 koneen lisätilaukseen.

Y Combinator on lähtöisin Harvardista, Massachusettsista, ja se yhdistää sijoittajia sekä alkurahoitusta tarvitsevia yrityksiä.

– En osaa kuvitella vahvempaa kumppaniliittoa. United on yksi maailman suurimmista lentoyhtiöistä ja valmis johtavaksi yritykseksi hiilipäästöttömän ilmailun alalla, ja Mesa puolestaan on suurin 19-paikkaisten lentokoneiden liikennöitsijä. Lisäksi mukana on maailman vaikutusvaltaisin ilmastorahasto, BEV. Tämä kaupallisen voiman ja pitkän aikavälin ilmastoaatteen yhdistelmä on juuri sitä, mitä tarvitsemme kaupallisen sähkölentomatkustamisen toteuttamiseen.

Teksti: Tommy Jeppsson Kuvat: Heart Aerospace

Julkaistu 28.10.2021