Henkilökuvia

Rakentaja

Ruotsalainen Peter Rosvall on verkkokaupan suurimpia nimiä Pohjoismaissa. Hänen viimeisin aluevaltauksensa on Bygghemma-yhtiö, joka helpottaa kotinikkarien ja sisustajien elämää.

Kovaa kasvua. Sen jälkeen, kun Peter Rosvall, Martin Edblad ja Mikael Olander tulivat Bygghemman johtoon, yritys on laajentunut nopeasti.

Peter Rosvallin cv:stä voisi päätellä, että hän on itsetuntoa uhkuva voittajatyyppi. Totuus on aivan toinen.

– Minua ajaa eteenpäin suorituspaine. Pelkään koko ajan epäonnistuvani. Toisaalta olen oppinut ottamaan harkittuja riskejä ja uskallan tilaisuuden tullen satsata täysillä. 

Kymmenen viime vuoden aikana Rosvall on luotsannut isoa joukkoa hyvin menestyviä verkkokauppoja. Hänen uusin toimintakenttänsä on rakennus- ja sisustusala.

Pari vuotta Rosvall on ollut yksi Bygghemma Groupin omistajista. Yhtiö listautui pörssiin keväällä 2018. Kauppa käy hyvin, ja yhtiö on laajentunut Ruotsista Suomeen, Norjaan ja Tanskaan. Suomessa Bygghemma toimii muun muassa nimillä Taloon.com ja Netrauta.fi.

PETER ROSVALL

Ikä: 39 vuotta.

Perhe: Vaimo Jenny Rosvall ja 5-vuotias poika Tom.

Kirja yöpöydällä: ”Ehdottomasti ei liikkeenjohtokirjallisuutta. Pidän elämäkerroista. Parhaillaan luen Ted Kennedystä.”

Auto: Mercedes-Benz GLK vuosimallia 2012.

Harrastukset: ”Olen alkanut pelata tennistä yli 20 vuoden tauon jälkeen. Yritän ehtiä pelaamaan kolme kertaa viikossa.”

Yrittäjyydestä: ”Pelkkä hyvä idea harvoin riittää. Jos haluaa onnistua, täytyy panna peliin aikaa ja vaivaa ja tehdä uhrauksia.”

Yhtiö on pitkään kertonut pyrkivänsä miljardin euron liikevaihtoon, mutta nyt tavoitteet ovat kovemmat.

– Seitsemässä vuodessa olemme kasvattaneet liikevaihdon 20 miljoonasta 600 miljoonaan euroon ja samalla pitäneet kannattavuuden hyvänä. Se on aika harvinaista, joten saa nähdä, mitä seuraavien seitsemän vuoden aikana tapahtuu.

Harjoittelupaikka olikin napakymppi

Annetaan tulevaisuuden odottaa hetki ja peruutetaan vuoteen 2004. Silloin Rosvall oli valmistunut Göteborgin kauppakorkeakoulusta, ja hänen tähtäimessään oli paikka lontoolaisessa investointipankissa tai liikkeenjohdon konsulttina New Yorkissa.

– Olin 24-vuotias hikipinko ja haaveilin urasta, joka näyttää hyvältä paperilla. Jollakin keinolla onnistuin puskemaan itseni ruotsalaisen mediayhtiön MTG:n harjoittelijaohjelmaan ja kuvittelin, että pääsen matkustamaan ympäri maailmaa ja tekemään töitä tv:n parissa.

Tv:n sijaan Rosvall joutui Malmöhön CDON.comille, joka oli osa MTG:tä.

– Siellä minun tehtäväni oli myydä cd-levyjä. On pakko myöntää, että olin pettynyt. Nyt olen äärimmäisen kiitollinen, että pääsin sinne. Se oli minulle juuri oikea paikka.

Yksikään kivijalkamyymälä ei tarjoa yhtä suurta valikoimaa kuin Bygghemma verkossa. Siihen tarvittaisiin pienen maakunnan kokoinen liiketila.

Voimakkaan kasvun johtaja

CDON.comista alkoi Rosvallin ura verkkokauppiaana. Se on vienyt hänet toimitusjohtajaksi muun muassa Nelly.comiin ja Members.comiin. Molemmat toimivat myös Suomessa.

Niinä viitenä vuotena, joina Nelly.com oli Rosvallin ohjaksissa, sen liikevaihto kasvoi 1,5 miljoonasta noin 80 miljoonaan euroon. 

– Olen toiminut verkkokaupan parissa joka päivä koko työurani ajan. En osaa muuta työtä, ja tämä on minusta todella kivaa. On innostavaa nähdä, kun omasta ideasta tulee totta. Sitä tunnetta en todennäköisesti olisi kokenut, jos olisin päätynyt investointipankkiin.

Rosvallista sanottua

Pankkineuvoja Cecilia Björkman, Nordea Private Banking Öresund:

– Peter ja hänen kollegansa Bygghemmassa ovat minulle melko uusia tuttavuuksia, mutta heidän tarmonsa ja yrittelijäisyytensa ovat jo tehneet vaikutuksen. Lisäksi he toimivat hyvin mielenkiintoisella alalla. On jännittävää seurata heidän hankkeidensa etenemistä.

CDON.comin kautta Rosvall myös tapasi nykyiset yhtiökumppaninsa Mikael Olanderin ja Martin Edbladin. Kolmikko on hitsautunut tiukasti yhteen. He ovat kaikki erilaisia ja täydentävät siksi hyvin toisiaan.

– Mikaelissa on alkuvoimaa, ja Martinilla on strategista silmää. Minulla taas on enemmän kärsivällisyyttä ja tietynlainen rauhoittava vaikutus tiukoissa tilanteissa. Ilman Mikaelia ja Martinia en olisi uskaltanut satsata niin kuin olemme näinä vuosina tehneet.

”Seitsemässä vuodessa olemme kasvattaneet liikevaihdon 20 miljoonasta 600 miljoonaan euroon ja pitäneet kannattavuuden hyvänä. Se on aika harvinaista, joten saa nähdä, mitä seuraavien seitsemän vuoden aikana tapahtuu.”

Verkkokauppaa kotinikkareille

Yhdessä Rosvall, Olander ja Edblad rakensivat yhden Euroopan suurimmista verkkokauppakonserneista, CDON Groupin. Kaikella on kuitenkin aikansa, ja vähitellen työ alkoi tuntua ”virkamiesmäiseltä”, kuten Rosvall asian ilmaisee. Kolmikko päätti siirtyä eteenpäin. He halusivat luoda jotakin omaa. 

– Olimme yrittäneet ostaa Bygghemman jo aikaisemmin. Siinä oli paljon hyvää. Asiakaspalautusten osuus oli pieni, ja tilausten keskihinta oli korkea. Yhtiö itsessään ei ollut kannattava, mutta sen kassavirta oli hyvä.

Nykyään Edblad on Bygghemman toimitusjohtaja, Olander on operatiivinen johtaja ja Rosvall vastaa uusista markkinoista. Kolmikon johtamana Bygghemma on laajentunut voimakkaasti sekä orgaanisen kasvun että yritysostojen kautta. Nyt sillä on toimintaa kaikissa Pohjoismaissa ja myös muualla Euroopassa.

– Tanskassa ja Norjassa on paljon kasvupotentiaalia. Suomi on nykyään Ruotsin jälkeen suurin markkina-alueemme. Siellä olemme segmenttimme ykkösiä verkkokaupassa. Muun muassa saunatuotteita menee paljon, mikä ei ehkä ole yllätys.

Asiakkaiden tarpeet ovat aika samanlaisia kaikissa Pohjoismaissa, mutta on myös paikallisia erikoisuuksia, jotka pitää huomioida.

– Jos haluaa menestyä, pitää tietää, että tanskalaiset käyttävät muita vähemmän vakiomittaisia ikkunoita. Tai että norjalaiset hankkivat usein rakennustarvikkeet remonttifirman kautta.

Peter Rosvallilla on kokemusta monen verkkokaupan johtamisesta. Kun Nelly.com oli hänen ohjaksissaan, sen liikevaihto kasvoi viidessä vuodessa 1,5 miljoonasta 80 miljoonaan euroon.

Mikä on Bygghemman menestyksen salaisuus?

– Tärkeä tekijä on valikoima. Yksikään kivijalkamyymälä ei voi kilpailla meidän kanssamme valikoiman suuruudessa. Siihen tarvittaisiin pienen maakunnan verran liiketilaa. Myös hinnoittelu on tärkeää. Meidän hintamme ovat aina kilpailukykyisiä. Eikä voi vähätellä verkkokaupan helppoutta. Asiakkaan ei tarvitse ensin vuokrata peräkärryä ja ajaa sitten kauppaan lastaamaan isoja ja painavia tavaroita. Sikäli on oikeastaan outoa, että verkkokauppa ei ole meidän alallamme vieläkin suurempaa kuin se on.

Onko helppo pitää kiinni yrityksen peruslähtökohdista, kun se toimii niin erilaisilla markkinoilla?

En ole kovin paljon miettinyt asiaa, mutta minusta tuntuu, että meillä on hyvin vahva ja samankaltainen yrityskulttuuri kaikissa maissa ja kaikissa yrityksissämme. Se johtuu varmasti osittain siitä, että verkkokauppayrittämisessä menestymiseen tarvittavat ominaisuudet ovat samat kaikkialla. En ole esimerkiksi tavannut ketään, joka olisi luonut kannattavan verkkokaupan ja samalla tuhlannut yrityksen rahoja holtittomasti.

Menestykseen tarvitaan yleensä hyvin yhteen pelaava joukkue. Millainen sinä olet johtajana?

– Verkkokauppa on sikäli kiitollinen ala, että se houkuttelee nuoria, uteliaita ja innokkaita ihmisiä. Toivottavasti osaan inspiroida heitä kovalla työlläni, läsnäolollani ja innostuksellani. Kehityskeskusteluissa ja muussa sellaisessa en ole kovin hyvä.

– Minua ajaa eteenpäin suorituspaine. Pelkään koko ajan epäonnistuvani, Peter Rosvall sanoo.

Yrityksen rakentaminen on kovaa työtä. Onko joskus tehnyt mieli antaa periksi?

– Välillä oli tiukkaa. Esimerkiksi kun itsellä oli paljon velkaa ja tilanne näytti epävarmalta. Ensimmäiset vuodet olivat raskaita. Tarvitsimme rahaa erilaisiin hankintoihin, ja yhtiön likviditeetti oli heikko. Silloin yksi ainoa virheosto olisi voinut kaataa kaiken.

– Nyt tilanne aivan toinen, kun olemme pörssiyhtiö. Resursseja on enemmän, ja asioista on selkeät toimintaperiaatteet ja käytännöt. Emme ota suuria riskejä, mutta meillä varaa myös epäonnistua joskus. Se ei vaikuta kokonaisuuteen. 

Peter Rosvall omistaa 1,9 prosenttia Bygghemma Groupin osakepääomasta. Hänellä ei ole aikomustakaan myydä osuuttaan. Selväksi käy myös, että tulevaisuuden suunnitelmissa ei ole ostaa Ferraria tai rantahuvilaa Bahamalta.

– Olen materiaalisten asioiden suhteen vaatimaton ja elän samalla tavalla kuin kymmenen vuotta sitten. Omaisuuteni on kiinni Bygghemman osakkeissa, ja sillä, mitä olen niistä saanut, olen lyhentänyt lainojani. Tuntuu ylelliseltä, ettei tarvitse enää miettiä jokapäiväistä toimeentuloa. Vuosien varrella Rosvallilla on ollut rankkaa, mutta nykyään hän tekee kahdeksan tuntia töitä toimistolla ja menee kotiin. Koneen hän avaa uudestaan vasta, kun 5-vuotias Tom-poika on mennyt nukkumaan. 

Teksti Ulrika Norberg Kuvat Peter Westrup

Julkaistu 26.02.2020