Henkilökuvia

Pyörät pyörivät kohti uusia tavoitteita

Polkupyöräyrittäjä Jimmy Östholmia ajaa eteenpäin halu löytää tasapaino elämässä – ja satulan päällä. Perustamansa yrityksen Vélosophyn kautta hän on löytänyt uuden tavan muuttaa maailmaa hieman paremmaksi.

Jimmy Östholm on brändikonsultti, joka hyppäsi satulaan – ja perusti Vélosophy -polkupyörämerkin.

Pienillä asioilla voi olla suuria vaikutuksia. Ensimmäinen suudelma. Ensimmäinen koulupäivä. Tai se, kun äiti tai isä yhtäkkiä päästi irti polkupyörän tarakasta ja ajoimme ensimmäistä kertaa kokonaan omien voimiemme ja tasapainomme varassa. Juuri auennet, loputtomat mahdollisuudet tuntuivat melkein huimaavilta. 

– En koskaan unohda sitä vapauden tunnetta, kertoo Jimmy Östholm. 

– Vielä nykyäänkin, kun hyppään pyörän selkään, sama euforia saattaa vallata minut. Muutamat asiat luovat tunnesiltoja lapsuuteen. Esimerkiksi vaniljajäätelö, mansikat ja polkupyörä.

Nykyään Jimmy Östholm pyörittää Vélosophya, joka ei ole mikä tahansa polkupyörämerkki. Jokaista myytyä polkupyörää kohti hän lahjoittaa pyörän jossakin kehittyvässä maassa asuvalle koulutytölle, jotta tämä pääsisi helpommin kouluun.

– Syntyminen Ruotsiin on onnekas sattuma, joka ei ole omien kykyjen ansiota. Tämän havainnon mukana tulee valtava vastuu. Pitää varmistaa, että vähemmän onnekkaat saavat paremmat edellytykset. 

Jimmy Östholm

Yöpöydällä: Niken perustajan Phil Knightin muistelmakirja Shoe Dog.

Salainen taito: Olen todella hyvä ompelemaan.

Valmistaa keittiössä mieluiten: Ramen-nuudeleita tai Osso bucoa. Mitä yksinkertaisempi ruoka, sitä enemmän vaaditaan aineksilta.

Paras elokuva: The Big Lebowski.

Lempikaupunki: Minun on varmaan valittava Milano. Rooman täysi vastakohta.

Jimmy Östholm varttui Karlstadissa, mutta ehti asua myös Kiirunassa ja Lundissa. Hän työskenteli jonkin aikaa Ikeassa, ennen kuin päätyi tukholmalaiseen Berghs-viestintäoppilaitokseen vuosituhannen vaihteessa. Opintojen jälkeen hän perusti oman viestintä- ja bränditoimiston Tukholmaan. 

– Brändikonsulttina työskennellessäni aloin kaivata kosketusta konkreettisiin asioihin. Kaipasin työtä, joka olisi enemmän kuin strategian laatimista tai logon suunnittelua. Halusin tehdä jotain merkityksellistä ja halusin vielä yhdistää sen pyöräilyintohimooni. Siinä vaiheessa palaset loksahtivat paikoilleen.

Yrittäminen tarjoaa Jimmy Östholmille mahdollisuuden yhdistää kaikki nämä toiveet. Yrittämisessä yhdistyvät henkilökohtainen kasvu ja isommassa kuvassa koko yhteiskunnan muutos, jonka keskellä olemme. Pitkällä aikavälillä vanhat ajattelutavat korvautuvat uusilla ja entistä paremmilla toimintatavoilla.  

Loistava esimerkki tästä saatiin kesällä, kun 181:n Yhdysvaltain suurimman yrityksen toimitusjohtajat julkaisivat yhteisen julkilausuman yritysten roolista nyky-yhteiskunnassa: “Yrityksen olemassaolon tarkoitus on suurempi kuin vain omistajien edusta huolehtiminen. Yritysten on huolehdittava paremmin työntekijöistään, ympäristöstä ja alihankkijoistaan.” 

Jimmy Ösholm lahjoittaa jokaista myymäänsä polkupyörää kohden yhden pyörän kehitysmaassa asuvalle koulutytölle.

Ajatus on ristiriidassa nobelisti Milton Friedmanin näkemyksen kanssa, jonka mukaan yrityksen pitäisi asettaa osakkeenomistajien edut etusijalle.

– Olen vielä pieni pelaaja isolla kentällä, mutta näkemykseni kestävyydestä on, että emme voi jatkaa halpojen ja huonolaatuisten tuotteiden ylikuluttamista. Se ei ole mahdollista tulevaisuudessa. Ja jos perustaa yrityksen 2000-luvulla, tämä asia pitää ymmärtää. Uskon, että useimmat yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuvat yrittäjät ovat samaa mieltä. Jokainen osallistuu kykyjensä mukaan.

Sovittuun tapaamiseemme Jimmy tietenkin pyöräili putipuhtaalla Vélosophy Sportilla.

– Olen kasvanut pyöräilyn parissa. Molemmat vanhempani kävivät töissä, joten kun halusin lapsena käydä Karlstadissa treeneissä tai vapaa-ajan jutuissa minun piti mennä pyörällä. Sama juttu yliopistossa. Jos halusi jonnekin, oli pyöräiltävä. Pyöräillessä tulee onnellisemmaksi. Sen osoittavat tutkimukset. Ei ole parempaa tapaa liikkua.

Jimmyn polkupyörä on valmistettu kierrätetystä alumiinista, siinä on Shimanon levyjarrut ja vaihteet sekä vegaanisesta “nahasta” valmistettu satula. Pyörä kiiltää syksyn pimeyden keskellä. Se hipoo täydellisyyttä viimeistä yksityiskohtaa myöten.

– Olemme valinneet komponentteja, jotka takaavat, että pyörä kestää tavallisessa käytössä pitkään ja sitä tarvitsee huoltaa vain vähän. Ja kun pyörä tarvitsee huoltoa, kuka tahansa polkupyörämekaanikko voi korjata sen. Komponenttien laadun myötä pyörä olisi helposti voinut maksaa 2 000 euroa, mutta se maksaa vain noin puolet siitä.

Pitääkseen hinnan alhaalla Jimmy on päättänyt olla tekemättä yhteistyötä suurten urheilukauppaketjujen kanssa. Pyöriä myydään vain verkossa ja pop-up-myymälöissä. 

Mutta kuten kaikilla yrittäjillä, matkalla on ollut myös mutkia.  Eniten vaivaa aiheutui, kun yrityksen alkumetreillä hänen oli pakko vetää takaisin markkinoilta 500 pyörää, kun osassa niistä runko hajosi. Pyörät valmistanut kiinalainen yritys lähetti virheettömän tuotteen Jimmylle testattavaksi, mutta tuotantovaiheessa yritys oli muuttanut metalliseosta. Sen takia usean pyörän runko murtui. 

– Soitin itse kaikille asiakkaille ja selitin, mitä oli tapahtunut. Se oli ahdistavaa, mutta jos en olisi tehnyt niin, en olisi täällä tänään. Asiakkkaat suhtautuivat minuun uskomattoman lämpimästi ja ymmärtäen.

Nykyään pyörää on hiottu ja kehitetty, ja samoin on tehty tuotantoprosessille.

Hintojen pitämiseksi alhaalla pyöriä myydään vain netissä ja pop up -liikkeissä

– Käytämme kestäviä materiaaleja ja pyrimme kohti kiertotaloutta. Yritämme saada lisää kasvua niillä markkina-alueilla, missä olemme läsnä. Me myös koulutamme mekaanikkoja huoltamaan pyöriä. Ja kaikki polkupyörät kootaan paikallisesti, jotta saadaan luotua työpaikkoja. Se on suurempi tavoite kuin vain pyörän lahjoittaminen, Jimmy sanoo.

– Osa menestyksemme salaisuutta on, että minulla on naiivi usko omiin kykyihini. Itseluottamuksessani ei ole kyse siitä, mitä osaan muodollisesti tehdä. Olen iloinen, että minulla on yhä tällainen asenne. Yleisesti ottaen ajattelen, että usein me ihmiset emme käytä koko potentiaaliamme. 

Vuoden 2016 perustamisen jälkeen Vélosophy on myynyt ja vastaavasti lahjoittanut 1 700 polkupyörää. Suurin kasvu on tapahtunut tänä vuonna, kun pyöriä on ostettu 1 100 kappaletta. 

– Nopea kasvu ei ole meille itseisarvo, sillä mittaamme onnistumista muillakin arvoilla, Jimmy sanoo, mutta painottaa, että yrityksen on tärkeää myös menestyä kaupallisesti.

Hyvän päämäärän ja hyvän taloudellisen tuloksen välillä ei nimittäin ole ristiriitaa. Päinvastoin.

– On ehdottoman tärkeää, että teemme rahaa. Muutoin on mahdotonta saada aikaan muutos. 

Teksti: Tommy Jeppsson Kuvat: Peter Cederling

Julkaistu 01.12.2019