Kulttuuri

Pinkit viikset tehostivat tavaramerkkiä

Vielä kymmenen vuotta sitten markkinointi ja mainonta oli melko yksinkertaista: Eniten tavaroita ja palveluita myi yritys, jolla oli suurin markkinointibudjetti. Piste.

Digitalisaatio on mullistanut yhtälön, ja monet yritykset uskovat nyt, että perinteinen mainonta ei enää toimi. Sen sijaan yritykset etsivät muita keinoja brändin rakentamiseen ja huomion herättämiseen.

Yksi innovatiivisimmista ja menestyneimmistä esimerkeistä on amerikkalainen uuden ajan taksipalveluita tarjoava Lyft. Se perustettiin San Franciscossa vuonna 2012, kolme vuotta myöhemmin kuin Uber sai alkunsa samassa kaupungissa.

Vai mitä sanot seuraavasta:

Kun Lyft aloitti, autojen etusäleiköt koristeltiin pinkeillä, liehuvilla viiksillä. Yritys toivoi asiakkaiden istuvan etupenkillä ja tervehtivän kuskia ylävitosilla. Heiltä saattoi myös tilata taksikuskin kiinnostuksen kohteidensa tai toiveidensa mukaan.

Jos esimerkiksi kannattaa jääkiekossa New York Rangersia, voi pyytää kuskia, joka kannattaa samaa joukkuetta. Tai joka pitää Elvis Presleystä. Tai joka on kasvissyöjä. Tai joka täyttää kaikki nämä kriteerit. Mitä tahansa asiakas keksi toivoa!

Parin vuoden kuluttua viikset jätettiin pois, koska ne tekivät epäuskottavan vaikutelman, kun asiakas kulki taksilla työtapaamiseen. Lyft on kuitenkin jatkanut tavaramerkin rakentamista omintakeisella linjalla. Se on palkannut koomikoita, levittänyt julkkissketsejä ja tehnyt yhteistyötä tv-sarjojen, kuten kuuluisan scifikauhusarja Stranger Thingsin kanssa.

Toukokuun 2019 pörssilistauksen yhteydessä yrityksen pörssiarvo oli 24 miljardia dollaria. Melko hyvin yritykseltä, joka heitti perinteisen markkinoinnin roskakoriin ja hyppäsi sen sijaan täysin laatikon ulkopuolelle.

Julkaistu 30.03.2020