Innovaatiot

Pelastaako vety maailman?

Vety on ympäristöystävällisen energian suuri lupaus – tai kuten EU:n ympäristökomissaari Frans Timmerman asian ilmaisee: uuden energian rocktähti.

Airbus ZEROe
Airbus ZEROe

Ilmastoystävällistä vetyä valmistetaan hajottamalla vettä vedyksi ja hapeksi päästöttömästi tuotetulla sähköllä. Palaessaan vety tuottaa pelkkää vesihöyryä. Vetyä voidaan jo nykytekniikalla käyttää energianlähteenä teollisuudessa, lentokoneissa, kuorma-autoissa ja voimaloissa. Vetyyn voidaan myös varastoida aurinko- ja tuulivoimaloiden sähköä paremmin kuin nykyisiin akkuihin.

Vedyn tuottaminen ei ole mikään uusi keksintö, päinvastoin. Uutta on se, että siitä on viime vuosina tullut se energiamuoto, johon monet valtiot ja suuryritykset nyt panostavat saavuttaakseen ilmastotavoitteensa.

Viime kesänä Euroopan komissio julkisti vetystrategiansa. Sen mukaan vetytekniikan kehittämiseen varataan jopa 500 miljardia euroa.

Ruotsalainen kaivosyhtiö LKAB aikoo luopua fossiilisista polttoaineista raudan jalostuksessa vedyn avulla. Airbus puolestaan on ilmoittanut kehittävänsä vuoteen 2035 mennessä maailman ensimmäisen päästöttömän lentokoneen. 200-paikkaisen matkustajakoneen on määrä lentää vetykaasulla.

– Siirtyminen vetyyn ensisijaisena polttoaineena vaatii isoja ratkaisuja koko ilmailualalla, Airbusin toimitusjohtaja Guillaume Faury sanoo.

Arvostelijat huomauttavat, että vedyn käyttöön liittyy turvallisuusriskejä ja se kuluttaa paljon sähköä. Vetyhuuma ei kuitenkaan osoita hiipumisen merkkejä.

Julkaistu 08.01.2021