Henkilökuvia

Parkkipomo tien haarassa

Easypark-pysäköintisovellus on valloittanut maailman ruotsalaisen Johan Birgerssonin johdolla. 70 miljoonaa käyttäjää 3 400 kaupungissa eivät voi olla väärässä.

Johan Birgersson
Johan Birgerssonin toimitusjohtajakaudella Easypark on kasvanut kohisten. Palvelulla on nyt käyttäjiä 3 400 kaupungissa eri puolilla maailmaa.

Vuosi 2008 muistetaan historiankirjoissa vuotena, jolloin Applen iPhone tuli Eurooppaan ja matkapuhelimella alettiin hoitaa niin töitä kuin vapaa-aikaakin. Sen jälkeen älypuhelimet ja niiden sovellukset ovat muuttaneet monta asiaa ihmisten elämässä. Muun muassa autojen pysäköinnin.

Vuosi 2008 oli myös vuosi, jolloin ruotsalaisesta Johan Birgerssonista tuli Easyparkin toimitusjohtaja. Yhtiö oli aloittanut seitsemän vuotta aikaisemmin puhelinpalvelulla, jota käytettiin yhdeksällä parkkipaikalla eri puolilla Tukholmaa. Seitsemässä vuodessa Easypark oli rakentanut maailmanlaajuisen palvelualustan ja haukannut 15 yrityskaupalla ison osa Pohjoismaiden ja Euroopan markkinoista. Birgerssonilla oli hyvä pohja jatkaa menestystarinaa.

Johan Birgersson

Johan Birgersson

Syntynyt: 1966 Vetlandassa Etelä-Ruotsissa

Asuu: Lidingössa Tukholmassa.

Perhe: Hanna, 23 vuotta, ja Max, 20 vuotta.

Aikaisempia tehtäviä: NetOnNetin operatiivinen johtaja, Viasat Swedenin toimitusjohtaja, Viacomin Showtime Middle Eastin aluejohtaja, Canal Digitalin myyntijohtaja.

Esikuva ja motto: Ingvar Kamprad, ”Culture eats strategy for breakfast”.

Nyt 14 vuotta myöhemmin Birgersson siirtyy Easyparkissa vanhemmaksi neuvonantajaksi, ja numerot puhuvat selvää kieltä hänen toimitusjohtajakaudestaan:

Easypark on käytössä 3 400 kaupungissa eri puolilla maailmaa. Sillä on yli 70 miljoonaa käyttäjää, muun muassa yli 200 000 yritystä henkilökuntineen. Vuonna 2021 liikevaihto oli reilut 200 miljoonaa euroa. Menestyksen syy on toisenlaisissa luvuissa: suurissa kaupungeissa 25 prosenttia autoilijan ajasta kuluu parkkipaikan etsimiseen. Easypark puolittaa tämän ajan opastamalla käyttäjän vapaaseen ruutuun tai sähköauton latauspisteeseen kartan avulla.

Sovelluksella voi myös pidentää pysäköintiaikaa – ja välttää pysäköintivirhemaksun – tai lopettaa parkkimaksun maksamisen haluamaansa aikaan. Ja kun on aika jatkaa matkaa, se rekisteröi automaattisesti pysäköinnin päättyneeksi, kun auto lähtee ruudusta. Kaikki tämä hoituu ilman kortteja tai käteistä, pysäköintilippuja ja reistailevia automaatteja.

Sovelluksesta on kuitenkin iloa muillekin kuin autoilijalle. Kyseessä on win-win-win-tilanne, Birgersson kertoo yhtiön pääkonttorilla Tukholman Värtahamnenissa.

Johan Birgersson
Tasaisempi liikennevirta ja parempi ympäristö. Easyparkin toimitusjohtajan tehtävät jättävä Johan Birgersson näkee pysäköintisovelluksissa monia hyötyjä.

– Autoilija hyötyy, kun parkkipaikan löytäminen, maksaminen ja pysäköintiajan pidentäminen helpottuvat. Me näytämme, miltä kaduilta ja mistä pysäköintitaloista todennäköisimmin löytyy vapaita parkkipaikkoja. Kaupunki hyötyy, kun liikenne sujuu  tasaisemmin, ja kaupalliset pysäköintipalvelujen tarjoajat hyötyvät, kun käyttöaste kasvaa.

Sujuvampi liikennevirta

Oikeastaan mukana on neljäskin hyötyjä: ympäristö. Kuten Birgersson asian ilmaisee: mitä nopeammin auto pääsee "ei pisteestä A pisteeseen B, vaan pisteestä A pisteeseen P, joka on mahdollisimman lähellä pistettä B", sitä vähemmän syntyy päästöjä. Easyparkin visio on ”more liveable cities” (suom. ”asuttavammat kaupungit”), ja osa sitä ovat digitaaliset pysäköintipalvelut, jotka helpottavat asukkaiden elämää.

– Kaikkien kaupunkien tehtävänä on saada liikenne virtaamaan optimaalisesti. Ongelmana on ollut se, ettei ole tiedetty, miten monta parkkipaikkaa on, missä, milloin ja miten kauan ihmiset pysäköivät ja milloin paikat vapautuvat. Se on vähän kuin omistaisi hotellin mutta ei tietäisi, miten monta huonetta siinä on, milloin asiakkaat tulevat ja miten pitkäksi aikaa.

Easyparkin rajapinta kertoo kaupungeille kaiken tämän. Sen perusteella kaupungit voivat suunnitella, missä ja miten pitkään autoilijat saavat pysäköidä ja millaisia pysäköintivyöhykkeitä ja -lupia tarvitaan, jotta liikennevirta pysyy sujuvana. 

Johan Birgersson
Dubaista Tukholmaan. Kun Birgersson rekrytoitiin Easyparkiin vuonna 2008, hän oli Viacomin kaapelitelevisioyhtiön aluejohtaja Dubaissa.

– Yhä useammissa kaupungeissa ymmärretään, että autoilua ei voida pysäyttää esimerkiksi tietulleilla, vaan tarvitaan rakentavampi lähestymistapa, kuten älykkäät digitaaliset palvelut. Käytän usein esimerkkeinä Malagaa ja Barcelonaa. Ne ovat upeita kaupunkeja, joissa on mukava kuljeskella isoilla kävelykaduilla. Siellä on rakennettu keskustan lähelle isoja pysäköintiluolia, joihin voi jättää auton ja nousta hissillä kävelykaduille. Pysäköintiluolissa kamerat lukevat automaattisesti auton rekisterinumeron tullessa ja lähtiessä, ja maksaminen tapahtuu vaivattomasti Easyparkin sovelluksella. Näin syntyy todellakin "asuttavampi kaupunki".

Työkokemusta Dubaista

Johan Birgerssonin työhistoriassa näyttää olevan selvä punainen lanka. Hän on ollut kehittämässä digitaalisia ratkaisuja, jotka helpottavat ihmisten elämää, mutta myös vaativat heitä muuttamaan käyttäytymistään. Birgersson on ollut Canal Digitalilla, joka oli digi-tv:n edelläkävijä. Hän oli myös yli kolme vuotta Dubaissa Viacomilla, joka toi länsimaiset mediat, muun muassa CNN:n, Lähi-itään. CV:ssä on myös ruotsalainen kodinelektroniikkaketju NetonNet, joka oli verkkokaupan varhaisia edelläkävijöitä ja loi myöhemmin varastokauppakonseptin, joka mahdollisti verkkokaupan hinnat kivijalkakaupoissa.

Johan Birgersson
Johan Birgerssonin uran punainen lanka on ollut digitaalisten ratkaisujen kehittäminen helpottamaan ihmisten elämää.

– Ei minulla silti ole ollut mitään suurta suunnitelmaa uralleni. Niin on vain käynyt. Mutta voi sanoa, että minusta on mukavaa rakentaa yrityksiä ja luoda arvoa. Olen tarttunut niihin mahdollisuuksiin, joita eteeni on tullut ja jotka ovat vaikuttaneet toteuttamiskelpoisilta. 

Globaali alusta

Kun headhunter otti yhteyttä 15 vuotta sitten ja ehdotti paikkaa Easyparkin toimitusjohtajana, Birgersson ei tiennyt pysäköintisovelluksista mitään. Ensitöikseen hän soitti muutamalle sovelluksen käyttäjälle, jotka silloin olivat lähinnä yritysasiakkaita. He ylistivät sovellusta lähes runollisesti ja sanoivat, että se on mullistanut heidän arkensa. Se ratkaisi asian. Birgersson tiesi, että sovelluksella voi luoda arvoa.

– Sanoin omistajille jo vuonna 2010, että meidän pitää luoda globaali alusta, jotta voimme luoda sen arvon, jota digitaaliset palvelumme nyt tuottavat. Se ei tapahtunut niin nopeasti kuin uskoin, mutta emme antaneet periksi. Nyt Easypark ei ole vain sovellus käyttäjien puhelimessa, vaan meidät on myös integroitu autonvalmistajien, muun muassa Volvon ja Mercedes-Benzin, omiin järjestelmiin. Nykyään Easypark on valmiina kojelaudan näytössä. Palvelumme on integroitu myös Googlen ja Androidin avoimiin alustoihin, joita Volvo, Polestar ja monet muut autonvalmistajat käyttävät.

Johan Birgersson
Johan Birgersson pysyy Easyparkissa, mutta vaihtaa toimitusjohtajan tehtävät vanhemman neuvonantajan rooliin. Yhtiön sovelluksella on 70 miljoonaa käyttäjää.

Easyparkin suurin menestystekijä saattaa olla se, että se on koko ajan keskittynyt hiomaan perusideaansa entistä paremmaksi eikä ole tuonut siihen lisäosia, jotka olisivat hämärtäneet liikeideaa ja sekoittaneet käyttäjiä.

– Omaan strategiaan keskittyminen on suurelta osin ein sanomista. Meille on ehdotettu, että ottaisimme mukaan julkisen liikenteen, vuokrapolkupyörät tai sähköpotkulaudat, mutta olemme kieltäytyneet. Meidän perusvisiomme on, että mitä nopeammin saamme kaupungin ymmärtämään, että pysäköintiekosysteemi kannattaa digitalisoida, sitä nopeammin myös niiden asuinviihtyisyys paranee.

Pysäköinti ei ole pikkuseikka. Jopa Maailman terveysjärjestö WHO on sitä mieltä, että pysäköinti-innovaatiot ovat ”seuraava urbaani rintama”. Jo vuonna 2040 ihmiskunnasta 75 prosenttia asuu kaupungeissa ja monet heistä liikkuvat autolla – oltiin siitä mitä mieltä tahansa.

– Totta kai ison osan tulevaisuuden liikennevirrasta pitää olla joukkoliikennettä. Mutta totuus on, että me autoilijat olemme asuinpaikasta riippumatta valmiita maksamaan aika paljonkin siitä joustavuudesta, jonka auto tarjoaa joukkoliikenteeseen verrattuna. 

Johan Birgersson
Easyparkin eroavan toimitusjohtajan Johan Birgerssonin mielestä kaikkein hauskinta on yrityskulttuurin rakentaminen.

Laajentuminen USA:han

Äskettäin Easypark osti Parknow Groupin, joka on alan markkinajohtaja USA:ssa ja Britanniassa. Johan Birgersson sanoo yrittäneensä ostaa yritystä jo kolme kertaa kymmenen viime vuoden aikana.

Nyt kauppa vihdoin toteutuu, ja Easypark alkaa toimia Pohjoismaiden ja Euroopan lisäksi myös Atlantin takana. Birgerssonilla on siis takanaan melkoinen matka. Mikä siinä on ollut kaikkein hauskinta? Vastausta ei tarvitse kauan miettiä.

– Ehdottomasti sellaisten ihmisten löytäminen, joilla on samanlaiset arvot ja jotka ovat halunneet rakentaa yhdessä mahtavan kulttuurin, jossa on kasvun asenne. Uskon, että kaikkein tärkeintä yrityksessä ovat kulttuuri ja ihmiset. Me käytämme tekniikkaa arvon luomiseen, mutta toisin kuin jotkut muut tekniikkayritykset, me emme unohda ihmisiä ja yhdessä rakennettua kulttuuria. Tekniikan takana ovat aina ihmiset: kehittäjät ja käyttäjät. Kun kulttuurin rakentaminen onnistuu, syntyy aitoa sitoutuneisuutta, energiaa ja iloa. Luulen, että se on syy siihen, että minä ja monet kollegoistani olemme viihtyneet täällä niin kauan. Melkein kaiken voi nykyään kopioida, paitsi kulttuurin.

Teksti: Niklas Wahllöf  Kuva: Mikael Sjöberg

Julkaistu 03.09.2022