Kestävä kehitys

Näin aktivistiyritys pelastaa maailman

Vaateyritys Patagonian pääkonttorilla Kalifornian Venturassa seisoo rivissä surffilautoja. Täällä ei ainoastaan yllytetä työntekijöitä aalloille lounastauolla, vaan heitä kannustetaan kaikenlaiseen ympäristöaktivismiin. Patagonian työntekijät luennoivat ja bloggaavat, yritys tukee ympäristöystävällisten autojen ostoa ja maksaa takuut, jos työntekijä pidätetään ilmastomielenosoituksessa.

”Pyrimme pelastamaan kotiplaneettamme” on ajatustapa, joka on levinnyt yrityksen kaikkeen toimintaan.

Patagonian perusti vuonna 1970 kiipeilijä Yvon Chouinard, ja jo alusta alkaen yrityksen kestävistä ulkovaatteista alettiin tehdä mahdollisimman ekologisia. Tämä näkyi kaikessa aina materiaalivalinnoista värjäykseen ja kuljetuksiin asti.

Useimmissa myymälöissä on nykyään tarjolla korjauspalvelu rikkoutuneille vaatteille. Lisäksi yrityksessä on päätetty jakaa ekologisuustietoa muille yrityksille, jopa kilpailijoille, jos se hyödyttää planeettaa.

Yhdysvaltojen viime vuoden kongressivaaleissa Patagonia asettui ensimmäistä kertaa tukemaan kahta demokraattiehdokasta, jotka olivat sitoutuneet suojelemaan yleisiä maa-alueita, eli luontoa, joka on kaikkien ulottuvilla. Samana vuonna yrityksen liikevaihdon ilmoitettiin nousseen jo miljardiin dollariin.

Kun Donald Trump viime syksynä ajoi läpi suuret yritysveroalennukset, jotka tuottivat Patagonialle 10 miljoonan dollarin kustannussäästöt, yritys päätti lahjoittaa säästöt ympäristö- ja ilmastotutkimukseen.

− Maailma ja ilmasto tarvitsevat rahoja paljon enemmän kuin me, yritys kommentoi.

Faktat / Patagonia

• Valmistaa ulkoiluvaatteita ja toimii Kaliforniassa. Tunnettu vankasta ekologisuus- ja ympäristötietoisuudestaan, joka läpäisee koko tuotantoketjun. Yrityksen perusti karismaattinen vuorikiipeilijä Yvon Chouinard.

• Liikevaihto: Noin miljardi Yhdysvaltain dollaria vuosittain.

• Lahjoittaa prosentin tuloistaan vuosittain ympäristöliikkeille ja tekee aktiivista vaikutustyötä ilmastoasenteiden muuttamiseksi. Esimerkiksi Blue Heart -kampanjalla pyritään pelastamaan Euroopan luonnonvaraiset joet.

• Ylistetty mainoskampanja. Vuoden 2011 Black Friday -alennusmyyntipäivänä yritys julkaisi Time-lehdessä mainoksen, jonka otsikko oli ”Älä osta tätä takkia”. Mainoksessa oli kuva yrityksen valmistamasta takista. “Kulutamme ainoan planeettamme varoja 1,5 planeetan edestä”, mainoksessa sanottiin. “Pyydämme, että ostat vähemmän ja pohdit perusteellisemmin, ennen kuin kulutat rahaa tähän takkiin tai muuhunkaan.”

• Lisää yhtiön filosofiasta: Lue Yvon Chouinardin kirja Let My People Go Surfing (“Päästäkää väkeni surffaamaan”).

Julkaistu 02.09.2019