Innovaatiot

Näe maailma uusin silmin

Facebook ja Ray-Ban tuovat markkinoille älylasit.

tyttö kayttää wayfare aurinkolasit

Kaikki muistavat Google Glass -lasit. Ensimmäiset älylasit otettiin vuonna 2013 aluksi vastaan uteliaisuudella, mutta ei kestänyt kauaa, ennen kuin niitä käyttäneille alettiin nauraa. He saivat haukkumanimen glass holes, sillä lasit näyttivät käyttäjän päässä vähän hölmöiltä.

Facebook toivoo parempaa menestystä, kun se tuo markkinoille Ray-Banin kanssa kehitetyt älylasit.

– Jos haluamme olla ykkösiä, meidän kannattaa aloittaa ikonisesta brändistä, jota ihmiset rakastavat, Facebookin perustaja Mark Zuckerberg sanoo tuotejulkistusvideolla.

Ray-Ban Stories -silmälasimallisto muistuttaa klassisia Wayfarer-laseja, ja lasien hinnat alkavat 299 dollarista. Niillä pitäisi pystyä kuuntelemaan musiikkia, ottamaan kuvia ja videoita, merkitsemään ne äänikomennoin sekä vastaamaan puheluihin. Tuotteessa ei esitetä mainoksia.

Laseista puuttuu kuitenkin lisätyn todellisuuden toiminto, jossa virtuaaliobjektit näkyvät näkökentässä. Facebook kertoi vuonna 2020 olevansa 5–10 vuoden päässä "aitojen" AR-lasien lanseerauksesta.

– Olemme jo pitkään uskoneet, että lasit ovat tärkeä osa seuraavaa tietokoneympäristöä, Zuckerberg sanoo videolla.

poika kayttää wayfare aurinkolasit

Kuvat: EssilorLuxottica

Julkaistu 03.12.2021