Kulttuuri

Mitä koronakansa googlaa?

Koronan seurauksena ihmiset hakevat netistä tietoa aivan eri asioista kuin vielä alkuvuonna, ilmenee The Economist -lehden tutkimuksesta. Hakukonepalvelu Googlessa eniten käytetyt hakusanat antavat osviittaa siitä, mitkä asiat ovat alkaneet kiinnostaa ihmisiä pandemian varjossa.

Maailmalla näyttää olevan menossa leivontaboomi. Sanoilla ”hiiva”, ”resepti” ja ”tehosekoitin” tehtiin 20 prosenttia enemmän hakuja kuin viime vuonna.

Syksyllä lomien päätyttyä haettiin tietoa sähköpolkupyöristä (kasvua 42 prosenttia viime vuodesta) ja seisomapöydistä (kasvua 129 prosenttia). Jälkimmäinen lienee merkki siitä, että etätyöntekijät ovat kyllästyneet kyhjöttämään kotona keittiön pöydän ääressä. Kotiin halutaan oikea työpiste.

Keväällä kuntoilu oli selvästi nousussa. Käsipainoista haettiin tietoja 64 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Sen sijaan ravintoloita haettiin 17 prosenttia vähemmän. Kiinnostus lippujen hankkimiseen erilaisiin tapahtumiin oli pudonnut 58 prosenttia.

Mikä sitten kiinnosti eniten? No, parturisakset-sanalla tehtyjä hakuja oli 58 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Voittaja oli kuitenkin virus itse. Koronaviruksesta haettiin tietoa 1 100 000 prosenttia useammin kuin edellisvuonna.

Julkaistu 07.10.2020