Henkilökuvia

Majoitusalan mullistaja

Brian Chesky aloitti vuokraamalla ilmapatjoja kotinsa lattialla San Franciscossa. Nykyään Airbnb toimii jo 34 000 kaupungissa ympäri maailmaa. Yrityksen arvon lasketaan olevan 30 miljardia euroa ja ensi vuonna se on listautumassa pörssiin.

Kuva: Michael Lewis/Corbis / Getty Images

Kun Brian Chesky ei saanut kokoon vuokrarahoja, hän osti kolme halpaa ilmapatjaa ja levitti ne Joe Gebbian ja Nathan Blecharczykin kanssa jakamansa asunnon lattialle.

Faktoja:

• Airbnb toimii 191 maassa.

• Airbnb:n rekisterissä on yli seitsemän miljoonaa asuntoa.

• Vuonna 2011 Airbnb avasi ensimmäisen kansainvälisen toimistonsa Saksaan.

• Airbnb toimii myös Kiinassa. Siellä sen nimi on Aibiying

Ensimmäiset majoittujat, intialainen mies ja kaksi amerikkalaisnaista, maksoivat yöpymisestä 80 dollaria. Air Bed and Breakfast oli saanut alkunsa. Sittemmin yritys on kasvanut nopeasti, kuten moni digitaalisen talouden bisnesideoista. Digiajan myötä teemme taksimatkoja tuntemattomien ihmisten autoilla, pyyhkäisemme oikealle, kun haluamme treffeille ja maksamme siitä, että saamme nukkua jonkun tyhjässä olohuoneessa. 

Hyvät bisnesideat ottavat nykyään tulta alleen nopeasti. Fortune 500 -listalla olevien yritysten keskimääräinen ikä on 16 vuotta. Vielä 50 vuotta sitten liikevaihdoltaan suurimman 500 yrityksen listalla yritysten keskimääräinen ikä oli 60 vuotta.

Kuva: Stefanie Keenan/Getty Images / Airbnb

Vaikka Airbnb on kasvanut nopeasti, sen ensimmäiset vuodet olivat takkuisia. Airbnb perustettiin maailmanlaajuisen rahoituskriisin aikoihin. Myös liikeideaa pidettiin kyseenalaisena. Miksi joku vuokraisi netissä huoneita ventovieraille?

Vastustus oli niin voimakasta, että yritys piti perustaa uudelleen kolme kertaa. 

– Kahdella ensimmäisellä kerralla kukaan ei kiinnittänyt meihin mitään huomiota, joten oli pakko yrittää uudelleen, Brian Chesky kertoo. 

Vuoden kuluttua Airbnb:ssä oli varauksia kymmenestä kahteenkymmeneen päivässä. Vuonna 2007 perustajat ottivat yhteyttä 20 mahdolliseen sijoittajaan, joista 15 ei vastannut ollenkaan. Yhdessä tapaamisessa potentiaalinen sijoittaja nousi sanaakaan sanomatta ylös ja poistui juotuaan puoli kuppia kahvia. Kesäkuussa 2008 Chesky kirjoitti seitsemälle bisnesenkelille ja pyysi 150 000 dollarin sijoitusta 10 prosentin osuutta vastaan. Viisi kieltäytyi ja kaksi sijoittajaa ei koskaan palanut asiaan. Nykyään 10 prosentin osuus yhtiöstä olisi arvoltaan noin kolme miljardia dollaria.  

Brian, Joe ja Nathan tajusivat, että heidän olisi pakko etsiä rahoitusta muulla tavalla. Chesky on kuvannut vaihetta uransa aallonpohjaksi. Hän hankki rahaa myymällä muropaketteja, joissa oli Obaman ja McCainin kuvat. Murojen myynnillä he kuitenkin saivat kasaan 30 000 euroa.

Seuraavaksi he kääntyivät Paul Grahamin ja Y Combinatorin puoleen. Y Combinator on yrityskiihdyttämö, joka tekee vuosittain kaksi sijoituskierrosta start-up -yrityksiin.  Paul

Graham ei kuitenkaan ollut aivan vakuuttunut. 

– Harrastavatko ihmiset todella tällaista? Asuvat toistensa luona?

Airbnb:n perustajakolmikko vahvisti, että näin on. 

– Mikä ihmisiä vaivaa? Graham ihmetteli, mutta jatkoi:

– Jos te saatte ihmiset maksamaan neljä euroa 40 sentin arvoisesta muropaketista, niin kai te saatte heidät myös asumaan toisten kodeissa.

Näin se toimii:

Airbnb:n majoittajat vuokraavat kaikkea patjapaikoista ylellisiin huviloihin. Hinnat he määrittävät hinnat itse. Airbnb julkaisee tiedot majoittajista verkkosivuillaan ja välittää varauksen sekä maksun. Vieraat voivat arvioida majoittajia ja majoittajat vieraita.

Y Combinator sijoitti Airbnb:hen 20 000 euroa. Alkusijoitus oli merkittävä, sillä se avasi ovet muillekin rahoittajille, muun muassa näyttelijä Ashton Kutcher sijoitti yritykseen alkuvaiheessa. Jatkoinvestoinnit olivatkin huomattavasti suurempia.

Vuonna 2012 Airbnb ylitti 10 miljoonan varauksen haamurajan. Sen jälkeen vauhti on vain kiihtynyt ja Airbnb on täysin mullistanut hotellimarkkinat. Esimerkiksi Lofooteilla Airbnb majoittaa 55 prosenttia yöpyvistä asiakkaista.

Toisaalta asiassa ei oikeastaan ole mitään kummallista tai uutta. Ennen suurten hotelliketjujen aikaa matkustajat majoittuivat usein pienissä, kodinomaisissa majataloissa.

– Olemme osa uutta jakamistaloutta, ja se ottaa vallan massatuotannon aikakauden jälkeen, Brian Chesky sanoo.

Chesky näyttäisi olevan oikeassa. Vuosina 2016–2018 yrityksen arvo kasvoi 30 miljardiin dollariin. Ensi vuonna edessä on listautuminen. 

Julkaistu 21.11.2019