Henkilökuvia

Luova uudistaja

Heidi Jaara myi luksusbrändi Balmuirin keväällä 2019. Yrityskauppa pakotti entisen työnarkomaanin pysähtymään ja tutustumaan itseensä uudella tavalla. Nyt Jaara pursuaa ideoita ja tahtoo tulevaisuudessa auttaa yrityksiä uudistumaan.

Heidi Jaara
Monessa yrityksessä ei hyödynnetä ihmisten täyttä potentiaalia, koska johdon ja keskijohdon itsetunto ei ole siihen riittävän hyvä, jotta he antaisivat ihmisten kasvaa. Heidi Jaara uskoo, että jos yrityskulttuuri on terve ja liiketoimintaidea toimii, vain taivas on yritykselle rajana.

Heidi Jaara oli yhtäkkiä täysin uuden edessä. Luksusbrändi Balmuirin myymisestä oli neuvoteltu eri tahojen kanssa vuosia, mutta mikään ei ollut valmistanut häntä siihen, miltä tuntui jättää perustamansa yritys, sulkea ovi viimeistä kertaa ja jättää yritys muiden käsiin.

Kolme päivää Jaara istui mökin terassilla eikä kyennyt muuhun kuin keittämään kahvia. Aurinko helotti, mutta hän ei huomannut suojautua aurinkorasvalla. Iho paloi käsivarsista niin pahasti, että jäljet säilyivät iholla yli vuoden.

– Vasta marraskuussa pystyin käymään Oulun-myymälässämme ensimmäistä kertaa. Vei aikaa tottua muutokseen ja päästää irti, Jaara kertoo.

12 vuotta Balmuirin johdossa olivat olleet jatkuvaa nousukiitoa. Yritys oli kasvanut vauhdilla, ja samaan aikaan Jaaralla oli kaksi pientä lasta. Toimitusjohtajana hän oli ollut yrityksen kasvot, kiertänyt tapaamassa asiakkaita ympäri maailmaa ja huolehtinut henkilökunnasta.

Heidi Jaara
Balmuiria ei olisi syntynyt, jos Heidi Jaaran äiti ei olisi aina kannustanut tytärtään rohkeasti uutta kohti. ”Olen saanut kasvaa vapaana äidin siipien alla ja siitä häntä kiitän”, Jaara sanoo.

Heidi Jaara

Perhe: 9- ja 12-vuotiaat lapset.

Asuu: Kempeleellä ja Hangossa.

Ura: Nokia Networks, Balmuir

Koulutus: Kauppatieteiden maisteri

Harrastukset: Vesijetti, telemark ja golf

Kirja yöpöydälläsi: Eckhart Tolle, Uusi Maa

– Se oli yksinäistä puuhaa ja vastuut olivat valtavat. Teimme kaiken omalla rahalla ja koko ajan tiesin, että jos jokin menee pieleen, meiltä menee talo alta. Lopulta olin niin stressaavassa tilanteessa, etten tiedä, miten olisin sen ratkaissut, jos yrityskauppaa ei olisi tehty.

Myytäessä Balmuirin liikevaihto oli 8,3 miljoonaa euroa ja yritys toimitti tuotteita yli 30 maahan. Ostajaksi valikoitui lahtelainen Polap-Team Oy, jonka suomalaiset tuntevat Luhta-merkistä, koska he eivät vaatineet, että Jaaran pitäisi jatkaa toimitusjohtajana.

Jo pitkään Jaara oli pohtinut sitä, elikö sellaista elämää kuin haluaa. Eniten vaakakupissa painoivat alakouluikäiset lapset, joille Jaara halusi olla enemmän läsnä.

– Luovuin elämäntyöstäni, ja se vaati rohkeutta, mutta halusin päästä äidiksi lapsilleni.

Heidi Jaara
Heidi Jaara syntyi ja kasvoi meren äärellä Raahessa. Kun hän 1,5 vuotta sitten vieraili ensimmäistä kertaa Hangossa, rakkaus kaupungin rantoihin roihahti saman tien. Kolmannella vierailullaan hän osti huoneiston 130-vuotiaasta talosta Bulevardin varrelta ja remontoi siitä itselleen kodin.

Matka luovuuteen

Jaara tunsi itsensä loppuunkulutetuksi. Työ oli täyttänyt elämän lähes ympäri vuorokauden ja ollut myös pakopaikka vaikeilta asioilta.

– Olin työnarkomaani ja aluksi oli vaikea päästä irti työn aiheuttamasta endorfiini- ja dopamiinikoukusta. Kun tasot laskivat nopeasti, uhkasi tulla tyhjyys. Siksi ryhdyin hakemaan endorfiinia ja dopamiinia urheilusta.

Vihdoin Jaaralla oli aikaa rauhoittua ja kohdata itsensä rehellisesti. Se vaati paljon aikaa yksin, luonnossa ja vailla ärsykkeitä.

– Halusin ymmärtää paremmin itseäni ja kehoani, päästä irti vanhoista normeista ja piintyneistä tavoista, joita olin toistanut. Suosittelen pysähtymistä ja mietiskelyä ihan jokaiselle.

Hän luki paljon, tutki sukunsa historiaa ja opiskeli muun muassa hormonien vaikutuksia sekä erilaisia tunteita ja niiden kohtaamista. Avuksi asioiden käsittelyssä ovat olleet myös hahmoterapia ja tunnevyöhyketerapia.

Samoihin aikoihin Balmuirin myymisen kanssa Heidi Jaara ja hänen puolisonsa Juha panivat vireille avioeron. Vaikka yksi elämän pisimmistä ihmissuhteista päättyi, lastensa vanhempina Jaarat ovat edelleen hyvissä väleissä ja läsnä toistensa elämässä.

Heidi Jaara
Hangossa Jaara on kerännyt ympärilleen ihanan yhteisön, jossa on paljon yrittäjiä. ”Ajattelen, että kun muutan oman maailmani, se muuttaa maailman ympärilläni”, Jaara toteaa.

– Kävimme puolisoni Juhan kanssa avioeroterapiassa. Siellä käytiin läpi, miksi päädyimme yhteen ja miksi eroamme.

Tutkimusmatka omaan itseen on saanut Jaaran luovuuden puhkeamaan kukkaan aivan uudella tavalla. Hän kirjoittaa, piirtää, tekee äänikirjoja – ja saa jatkuvasti ideoita kirjoihin ja uusiin liiketoimintakonsepteihin.

– Olen lapsenomaisessa luovuuden tilassa, ja välillä ihmettelen, mihin tämän kaiken luovuuden pusken. Ehkä alan kirjoittaa kirjoja tai vetää podcastia. Jos totta puhutaan, olen jo suunnitellut podcastille konseptin valmiiksi, Jaara sanoo ja nauraa.

Autotallista exitiin 12 vuodessa

Jaaran elämä pysähtyi yhtä rajusti myös reilut 12 vuotta sitten. Hän sai kuulla, ettei todennäköisesti koskaan saisi lapsia, ja se pakotti miettimään, mitä muuta elämältä saattoi haluta. Syntyi Balmuir, jota Jaara ryhtyi luotsamaan ilman mitään kokemusta yrittämisestä tai ihmisten johtamisesta.

Balmuirin ideana oli tarjota ylellisiä sisustustuotteita ja asusteita, ja mallistot Jaara suunnitteli itse. Aluksi varastona toimi oman kodin autotalli ja toimistona vierashuone. Hyvin nopeasti brändi sai maailmalla nimeä ja merkittäviä asiakkaita.

– Ensimmäinen lähetyksemme Ruotsin kuninkaanlinnaan lähti meidän kotioveltamme. Linnan sisustussuunnittelija Helena Belfrage oli tärkeä asiakkaamme, ja hänen kauttaan meni paljon tuotteita myös esimerkiksi Victorian ja Danielin kotiin.

Heidi Jaara
Välillä jokaisen on hyvä mennä yksin vitikkoon miettimään, mikä on elämässä tärkeintä, Jaara uskoo. Irtiottoa on helppo aina siirtää, mutta kaikkien kannattaa toisinaan lähteä ja pysähtyä itsensä äärelle.

Perustamista seuraavana vuonna iski finanssikriisi. Jaara näki lamassa mahdollisuudet kasvuun, ja siinä missä muut vähensivät sieltä ja täältä, Balmuir teki päin vastoin.

– Muutos on aina mahdollisuus. Keskustelimme suoraan asiakkaiden kanssa ja pääsimme täyttämään tarpeita, joita kukaan muu ei vielä täyttänyt. Koska teimme asiat omalla pienellä rahalla, kassan piti laulaa koko ajan.

Yritys kasvoi ja kehittyi rinta rinnan Jaaran henkilökohtaisen elämän kanssa. Kun hänen äitinsä kuoli vuonna 2009, seurasi eräänlainen välitilinpäätös.

– Oli aika miettiä, mitä ikinä olen elämässä haaveillut, se pitää toteuttaa nyt.

Sen jälkeen Balmuir otti yhden isoimmista kasvuharppauksistaan ja muun muassa osallistui maailman tärkeimmille sisustusmessuille Pariisissa.

Kasvu onnistui, koska Jaaralla oli rohkeutta tehdä asioita eri tavalla kuin kilpailijat. Alusta asti hän lähti valloittamaan Balmuirin kanssa maailmaa, ja vasta myöhemmin oli Suomen markkinoiden vuoro. Kaikkiaan Balmuir toimitti Jaaran aikana tuotteita yli 70 maahan.

– Ihminen pystyy mihin tahansa, kun vain lähtee rohkeasti uuteen ja uskaltaa käyttää luovuuttaan.

Kenties raskainta Balmuirin johtamisessa oli se, että toimitusjohtajana Jaara antoi brändille kasvot. Yritystä oli edustettava mediassa, vaikka sisällä kalvoi jatkuva riittämättömyyden tunne. Koskaan ei tuntunut olevan sopiva hetki miettiä omaa hyvinvointia.

Heidi Jaara
Balmuirissa Jaara kokeili, kuinka isoksi yritys voi kasvaa ilman keskijohtoa. Kun liikevaihto ylitti 5 miljoonaa, Balmuirissa nostettiin tiiminvetäjät operatiiviseen ohjausryhmään, jota veti operatiivinen johtaja.

– Jos nyt saisin tehdä asiat toisin, en olisi jäänyt niin yksin enkä olisi antanut yrityksen kasvaa niin isoja loikkia. Nopea kasvu vaatii paljon rahaa ja siinä on iso riski. Ja olisi pitänyt ottaa enemmän omaa aikaa.

Kohti uutta asiakas edellä

Balmuirin myyntisopimus piti sisällään kolmen vuoden kilpailukiellon. Jaara päätti jo ennalta, että sen ajan hän ottaa rennosti eikä ota vastaan työtarjouksia. Maaliskuussa 2022 kilpailukielto päättyy ja se tuntuu Jaarasta kutkuttavalta. Mitä uutta mahtaakaan tulla vastaan?

– Haluaisin olla mentorina yrityksille, jotka haluavat uudistua ja luoda uutta, vaikkapa uuden malliston tai uudenlaisen liiketoimintamallin. Roolini voisi olla inspiroida ihmisiä kasvuun ja uuteen ajatteluun, ei niin, että käsky tulee ylhäältä, vaan että ihmiset itse hoksaavat, mitä kannattaa tehdä.

Ala voisi olla mikä tahansa. Kokemusta Jaaralla on teknologiateollisuudesta, mutta uusia ideoita syntyy niin ruoka-alalle kuin boutique-hotellien ketjun perustamiseen. Jaara uskoo, että tulevaisuudessa ihmiset matkailevat ja hakevat elämyksiä läheltä.

– Olisi upeaa päästä päivittämään vanha, laadukas brändi ajan tasalle. Aivan kuten Balmuirissa, haluan jatkossakin olla edelläkävijä, joka pitää asiakkaan etusijalla, ja pyrkii ennustamaan, mitä asiakas etsii ja tarvitsee.

Teksti: Sanna Sevänen  Kuvat: Sakari Röyskö

Julkaistu 28.10.2021