Henkilökuvia

Kira Gluschkoffin värikäs maailma

Valokuvataiteilija Kira Gluschkoff inspiroituu vahvoista väreistä ja historian löydöistä. Visio ja näkemys omaan taiteeseen tulevat hänelle luonnollisesti. ”Johtajuutta ei voi opetella, sitä joko on tai ei ole”, hän sanoo.

Päivän aikana syntyy satoja kuvia, mutta valokuvataiteilija Kira Gluschkoff hyväksyy niistä lopulta vain yhden. Hän uskoo vakaasti, että visuaalista silmää ei voi harjoittaa. Kykyä katsoa maailmaa kuvallisesti joko on tai ei ole.

Aiemmin Gluschkoffin kalenteri täyttyi suurista, näyttävistä muotikuvauksista, mutta nykyisin hän on keskittynyt omaan taiteeseensa ja taiteellisen visionsa toteuttamiseen. Tänään hän kuvaa sarjaan, jota on työstänyt jo usean vuoden ajan.

Määrätietoinen innostuja

Suuri valkoinen talo pilkottaa puiden takana, kivenheiton päässä hevostarhoista. Ulkona muutama hevonen värjöttelee kylmässä tihkusateessa, tallissa on parikymmentä islanninhevosta. Tämä 30 hehtaarin tila on Kira Gluschkoffin valtakunta, paikka, jossa hän viettää suurimman osan ajastaan.

On juuri sellainen musta ja sateinen marraskuinen puolipäivä, joka saa monelta mielen matalaksi. Mutta Gluschkoff harppoo sisälle maneesiin innostuneena. Hänen kämmenselkänsä on täynnä mustekynällä raapustettuja numeroita, edellisillan muistiinpanoja valotusajoista tämän päivän kuvauksia varten.

Gluschkoffilla on visio eteerisistä, keijukaismaisista tytöistä, yhdistettynä hevosiin ja unenomaiseen satutunnelmaan. Kuvausta varten hän etsi aivan tietynnäköisiä tyttöjä.

Kira Gluschkoff

Asuu: Maatilalla Kirkkonummella

Kirja yöpöydällä: Miina Äkkijyrkän Jumala ja erotiikka.

Inspiroiva taideteos: Rut Brykin Jäävirta.

Harrastus: Syvänmerensukellus. ”Olen tehnyt lähes 300 sukellusta.”

Salainen taito: Rakennusmestarin taidot.

Lähipiiristä löytyi Maija, jonka hento olemus, pitkät punertavat hiukset ja pisamat inspiroivat häntä. Toinen tytöistä, Bianca, täydentää samantyyppisellä ulkonäöllään Kiran näkemyksen. Hevoset löytyivät omasta tallista.

 – Tiedän yleensä aika tarkkaan mitä haluan, mutta kuvauksessa on paljon myös ’go with the flow’ -tyylistä reagointia ja inspiraatiota, Gluschkoff sanoo.

Maneesissa on niin kylmä, että hengitys höyryää. Kira Gluschkoffin tyyli on jämäkkä, mutta ystävällinen. Hän ei varsinaisesti pyydä ketään tekemään mitään, mutta saa tottelemaan niin lapset, hevoset kuin apureina toimivat äiditkin. Teknisissä asioissa, valoissa, taustalakanassa ja tietokoneen takana avustaa Kiran assistentti.

Kuvattavina olevat tytöt on puettu kokovalkoisiin, hevoset puolestaan kääritty fuksianväriseen tylliin. Hymyily on kielletty, näistä kuvista ei ole tulossa söpöjä poseerauskuvia.

Muotikuvausten visionääri

– Määrätietoinen, johtajatyyppiä. Piti kuvauksissa kaikki langat käsissään suvereenisti ja sai kaiken tapahtumaan helpon oloisesti.

Näin kuvaa Kira Gluschkoffia eräs suomalainen pitkän linjan meikkitaiteilija, joka on työskennellyt yhdessä tämän kanssa lukuisissa muotilehtien kuvauksissa.

Tuskin kukaan on saavuttanut alalla yhtä paljon kuin Gluschkoff. Hän on tallentanut kamerallaan kaikki maamme supermallit ja kuvannut muotia kotona ja maailmalla. Gluschkoff tunnetaan voimakkaista väreistä ja intensiivisestä tunnelmasta, jonka hän onnistuu aina saamaan kuviinsa.

– Minua inspiroivat valtavasti elokuva, historia, alkuperäiskulttuurit. Pier Paolo Pasolinin maailma, värikkäät kansallispuvut, suomalainen metsä ja sadut. Ja elämän raadollisuus, Gluschkoff luettelee.

Gluschkoff myöntää, että muotikuvauksen suhteen hän on Suomessa saavuttanut jo lähes kaiken. Lisäksi muotikuvaukset ovat loppuneet lähes kokonaan.

Muotiin keskittyvien lehtien määrä on vähentynyt rajusti, ja jäljellä olevat naistenlehdetkään eivät enää panosta omiin kuvauksiin. Taiteen lisäksi Gluschkoff tekeekin tällä hetkellä vain jonkun verran henkilökuvauksia.

Oman tien kulkija

Lapsuudestaan Gluschkoff muistaa, kuinka hänen isänsä kulki aina kameran kanssa. Perheessä harrastettiin taidetta, käytiin paljon erilaisissa näyttelyissä ja osattiin nauttia kauniista asioista. Kiran veljestä tuli arvostettu ammattielokuvaaja, joka työskentelee parhaillaan Los Angelesissa. Gluschkoff kuitenkin kieltää, että häntä olisi kotona kannustettu ammattivalokuvaajan uralle.

– Pikemminkin kiellettiin. Annoin itsekin itselleni kaksi vuotta aikaa todistaa, että pärjään tällä alalla.

Kuvaajana Gluschkoff on itseoppinut. Taideteollisessa korkeakoulussa hän viihtyi parin viikon verran, ennen kuin karkasi Pariisiin, kuvaamaan selkeästi isommissa ja kansainvälisemmissä ympyröissä.

Valokuvaajana häntä inspiroi muoti. Ja muodin pääkaupunki on Pariisi, joka Gluschkoffin mukaan on ”kaiken lähtöpiste.” Valokuvaaminen ammattina on muuttunut todella paljon siitä, kun hän parikymppisenä aloitti alalla.

– Tänään sosiaalinen media määrittää paljon myös kuvaajien menestystä. Filmiaikaan kuvaaminen oli jännempää, ei tiennyt etukäteen, miten kuvaus sujui. Nyt kuvien määrä on lisääntynyt valtavasti, kun kaikki kuvaavat. Mutta kuvien laatu ei kuitenkaan ole samaan aikaan parantunut yhtään.

Vain yksi kuva onnistuu

Gluschkoff pysyy itse kokonaan poissa sosiaalisesta mediasta. Hän haluaa säilyttää oman tyylinsä, oman luovan prosessinsa ja pysyä uskollisena visuaaliselle näkemykselleen.

Hän uskoo, että visuaalista silmää tai johtajuutta ei voi harjoitella.

– Auktoriteettia ei voi opetella. Tykkään olla tilanteen herra ja ottaa ohjat. Asiakkaat ovat olleet siihen tyyliin tyytyväisiä, hän toteaa.

Kuvaukset jääkylmässä maneesissa ovat kestänet kolme tuntia. Lapset on välillä lähetetty lämmittelemään ja kokeiltu erilaisia kokoonpanoja hevosten ja tyttöjen kesken. Sormet ja varpaat ovat tunnottomat, mutta Gluschkoff ei osoita väsymisen merkkejä.

– Nyt harjoitukset ovat ohi! Aletaan olla lähellä sitä, mitä olen hakemassa.

Kamera räpsähtää, ja Gluschkoffin avustaja nousee jakkaralle korjaamaan lisävaloa jälleen kerran. Hevosen selässä istuva tyttö painaa päänsä hevosen kaulaa vasten ja katsoo suoraan kameraan juuri sellaisella vakavalla surumielisyydellä, joka kätkee sisäänsä sekä suurta viattomuutta, että suurta ymmärrystä. Ehkä tämä on se kuva, jonka Gluschkoff lopulta hyväksyy?

Kuva: Kira Gluschkoff 

Kuva: Kira Gluschkoff
Kuva: Kira Gluschkoff
Kuva: Kira Gluschkoff
Kuva: Kira Gluschkoff
Kuva: Kira Gluschkoff
Kuva: Kira Gluschkoff
Kuva: Kira Gluschkoff
Kuva: Kira Gluschkoff

Teksti: Anna Gustafsson Kuvat: Jussi Ratilainen

Julkaistu 01.02.2020