Kulttuuri

Keskity oikein!

David Stiernholm

Jälleen yksi työpäivä on ohitse, mutta tehtävälista ei taaskaan lyhentynyt toivotulla tavalla. Työhuolet pyörivät päässä ja sähköpostitulva ei näytä koskaan loppuvan. Et ole yksin, vaan useimmat meistä tuntevat joskus stressiä työssään. Mitä sitten voi tehdä turhautumisen vähentämiseksi? Vastikään kirjan Förenkla på jobbet kirjoittaneen työtehoasiantuntija David Stiernholmin mukaan on monia tapoja selvittää työpaikan ongelmavyyhtejä.

– Ratkaisun löytäminen edellyttää, että selvittää ensin, mistä paineet johtuvat. Vastaus ei aina ole itsestään selvä. Kysy itseltäsi ”miksi”, kunnes löydät perussyyn, johon sinulla on mahdollisuus vaikuttaa. Ongelman ratkaiseminen aiheuttaa usein positiivisen ketjureaktion. Otettuasi pienen askeleen eteenpäin jaksat ottaa toisen, kolmannen ja niin edelleen.

Miten esimerkiksi sosiaalisen median aiheuttamia keskeytyksiä voi välttää työaikana? 

– Aloita siirtämällä sovellukset, joiden kanssa vietät helposti liikaa aikaa, pois aloitusnäytöstä. Silloin et näe niitä kesken työnteon, vaan joudut näkemään vaivaa, ennen kuin saat ne näkyviin. Kutsun sosiaalista mediaa "kaniininkoloksi", sillä sinne on helppo sukeltaa ja aika kuluu uskomattoman nopeasti.

Poista myös ilmoitukset käytöstä. Silloin sinun on oma-aloitteisesti avattava sovellukset ja tarkistettava, onko siellä jotakin uutta. Minulle itselleni on ollut paljon hyötyä iPhonen ”Älä häiritse ajettaessa” -tilasta. 

Olet järjestyksen ja automatisoinnin kannattaja. Mitä se tarkoittaa käytännössä? 

– En käytä aikaa sellaisten asioiden etsimiseen tai tekemiseen, jotka voivat tapahtua itsestäänkin. Pidän siitä, että kaikki on oikeilla paikoillaan, ja käytän kaikkia löytämiäni sovelluksia, menetelmiä ja kikkoja saadakseni asioita tehtyä käyttämättä niihin turhaan aikaa tai vaivaa.

Julkaistu 25.05.2019