Kulttuuri

Jeff Bezosin 5 vinkkiä kriisistä selviämiseen

Kuva: Shutterstock

Vielä jokin aika sitten Amazon oli pelkkä verkkokirjakauppa. Nyt se on e-bisneksen jättiläinen, josta voi ostaa melkein mitä vain. Koronapandemian aikana sen myynti on kasvanut odotettuakin enemmän.

Niin sanotut yrityksen ulkopuoliset trendit – external trends – ovat Amazonin perustajan Jeff Bezosin lempipuheenaiheita: miten sopeutua toimintaympäristön muutoksiin, kuten maailmanlaajuiseen kriisiin. Tässä ovat viisi tärkeintä asiaa, jotka meidän pitää Bezosin mukaan oppia jatkuvasta muutoksesta.

1. Jokainen päivä on ensimmäinen!

Se, mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi tänään. Bezosille jokainen päivä on päivä numero 1. ”Päivä numero 2 on pysähtyneisyyttä. Siitä seuraa merkityksettömyyttä, tuskallista alamäkeä ja kuolema. Siksi jokainen päivä on päivä numero 1.”

Tunnista kriisin tuomat ongelmat, tee lista tärkeimmistä kysymyksistä ja pane asiantuntijaryhmä etsimään niihin vastaukset.

2. Nopeus on valttia

Kun yritys on toiminut pitkään, osa prosesseista ja käytännöistä on vanhentunut. Silloin ei ole nostalgian paikka. Kun esimerkiksi pandemia muuttaa asiakkaiden elämäntapaa ja tarpeita, tarvitaan nopeaa muutoskykyä, jotta yritys pystyy hyödyntämään uudet tarpeet.

3. Hyödynnä muutokset

Bezosin mukaan johtajan pitää osata muuttaa yritystä ympäristötekijöiden mukaan. Nyt koronavirus on tällainen tekijä. Mieti, mitä se merkitsee asiakkaillesi juuri nyt.

4. Päätä, älä jahkaa!

Kokeneen johtajan tärkein tehtävä on päätöksenteko. Bezos kannustaa nopeisiin päätöksiin. Hänen mukaansa useimmiten riittää, kun käytössä on 70 prosenttia siitä tiedosta, jonka uskoo tarvitsevansa. Silloin voi tehdä päätöksen ja tarvittaessa korjata sitä asiakkaiden reaktioiden mukaan.

Pandemiaoloissa monesta asiasta ei ole varmaa tietoa. Toimi sen pohjalta, mitä tiedät asiakkaiden tarpeista. Tee lista ideoista ja ala testata niitä. Pyydä palautetta ja kehitä edelleen sitä, mikä toimii, ja korjaa se, mikä ei toimi.

5. Asiakas ei ole koskaan tyytyväinen 

Muista, että vaikka olisit kuinka hyvä, asiakas haluaa parempaa. ”Asiakkaat ovat aina ihanan tyytymättömiä. He etsivät koko ajan jotakin parempaa. Ole kärsivällinen ja kokeile uutta. Hyväksy epäonnistumiset. Kylvä siemenet ja pidä huolta iduista. Kun asiakas on tyytyväinen, yritä kaksi kertaa kovemmin.” Amazonin tapa huolehtia asiakkaistaan koronapandemian aikaan  on kouluesimerkki tästä.

Julkaistu 08.09.2020