Henkilökuvia

Hotellialan konkari nauttii uuden luomisesta

Paljon keskustellaan siitä, milloin päästään palaamaan koronapandemiaa edeltäneeseen tilanteeseen. Primehotelsin toimitusjohtaja Tomi Peitsalo uskoo, että niin ei tule tapahtumaan hotellialalla. Tähän on hyvä syy – kehitys on mennyt eteenpäin myös pandemian aikana.

Tomi Peitsalo
Primehotelsin toimitusjohtaja Tomi Peitsalo näkee kriisissä mahdollisuuksia. ”Ihmisillä on luontainen tarve kokoontua ja tehdä asioita yhdessä.”

Neuvotteluhuoneen nimi on ytimekkäästi Tuomio. Luonnonvaloa siivilöityy kaari-ikkunan kautta, jykevät punatiiliseinät saavat mielikuvituksen laukkamaan. Näiden muurien sisällä on puitu varmasti hyvin erilaisia liiketoimintasuunnitelmia kuin nykyisin. Paikka on nimittäin entinen Helsingin lääninvankila, nykyinen Hotel Katajanokka.

Tomi Peitsalo istahtaa alas ja napsauttaa läppärinsä kannen kiinni. Ennen pandemiaa hän matkusti paljon työn puolesta ulkomailla ja kotimaassa, mutta nyt tahti on rauhoittunut. 

– Hyvä puoli tässä kaikessa on, että minulla on ollut enemmän aikaa keskittyä hankkeisiin ja olla perheeni kanssa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että työpäivät olisivat lyhyitä. 

Tomi Peitsalo

Tomi Peitsalo, 58 

Toimitusjohtaja, Primehotels

Peitsalo on vaikuttanut hotellialalla 36 vuotta. Hän on toiminut muun muassa Arctia-, Scandic- ja Hilton-etjuissa hotellinjohtajana, Palace Kämp Hotellien (nykyisin Kämp Collection Hotels) toimitusjohtajana. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän vastasi SOK:ssa Suomen Radisson Blu -hotelliketjusta sekä yhtymän Venäjän ja Viron hotellitoiminnoista.

Mitä sanoisit nuorelle Tomi PeitsalolleAjan kanssa perspektiivi muuttaa muotoaan. Ota toisinaan vähän rennommin, äläkä päästä pikkuasioita ihon alle.

Harrastukset: kuntosaliharjoittelu, ulkoilu ja matkailu

Suosikkiohjelmat: Peitsalo pitää eniten historiallisista, toiminta- ja scifi-ohjelmista. Kun vaimo saa valita, pariskunta katsoo draamasarjoja ja komediaa.

 

Tarinat, räätälöidyt palvelut ja elämyksellisyys ovat Peitsalolle tärkeitä. Kaikki kolme toteutuvat Katajanokalla. Pahamaineisesta vankilasta on jalostettu hyvämaineinen hotelli, joka on napsinut useita kansainvälisiä palkintoja.

Primehotelsin toimitusjohtajana hän on työskennellyt kolme ja puoli vuotta. Yhtiö operoi Katajanokan lisäksi Hotel Rantapuistoa Vuosaaressa, Hotel Sveitsiä Hyvinkäällä, Spahotel Casinoa Savonlinnassa ja Hotel Oscaria Varkaudessa.

Koronan vaikutukset ovat olleet paikkakuntakohtaisia. Eniten rajoitukset ja niiden seuraukset ovat näkyneet pääkaupunkiseudulla, missä puolet yöpyjistä tulee normaalisti ulkomailta. Varkaudessa meno on jatkunut aika lailla entisellään, ja Savonlinnassa rikottiin ennätyksiä viime kesänä.  

Poikkeuksellinen vuosi on laajentanut käsitystä siitä, mitä hotelli voi tarjota. Hotellit ovat nähneet markkinaraon etätyötä tekevien vaihtelunkaipuussa. Myös Katajanokan entisissä selleissä vapaudenhuuma on tehnyt kauppansa. Staycation eli koti- tai lähikaupungissa lomailu löi läpi toden teolla viime syksynä.

Kukaan ei luo menestystarinoita yksin

Toimitusjohtajana Peitsalon ydintehtävät liittyvät hotellikonsernin liiketoiminnan kehittämiseen ja markkinaosuuden kasvattamiseen. Primehotelsilla on vahva kasvustrategia. Vuoden sisään Helsinkiin avataan kaksi hotellia, Art Hotel Jätkäsaareen ja Hotel Maestro Helsingin keskustaan. Vuonna 2023 Helsingin ydinkeskustaan tulee Grand Hotel Hansa. 

Tomi Peitsalo
Tomi Peitsalo oli 29-vuotias, kun hän sai ensimmäisen hotellin johtaakseen. Sittemmin hotellinjohtajan pestit ovat seuranneet toisiaan. Hän on ollut myös mukana tuomassa Hiltonin ja Marriottin hotelliketjuja Suomeen.

– Minulla on kiva ja monipuolinen toimintakenttä. Saan olla paljon tekemisissä eri alojen ihmisten kanssa. Kehitysprojektien puitteissa pidän yhteyttä muun muassa arkkitehteihin, sisustusarkkitehteihin, palvelumuotoilijoihin ja rahoittajiin.  

Vaihtelevat työpäivät ovat yksi vetovoimatekijöistä, joka pitänyt Peitsalon hotellialalla jo 36 vuotta. Esimiehen roolissa Peitsalolle on tärkeää olla läsnä ja tukea tekijöitä.  

– Menestys alalla tulee ihmisten kautta. Ratkaisut, oivallukset ja perspektiivi syntyvät yhdessä tekemällä. Oma roolini on valmentaa ihmiset samaan rytmiin ja sykkeeseen.  

Jos vaihtelevuus motivoi jatkamaan alalla, mikä sinne aikanaan ohjasi?  

Elettiin 80-lukua, ja Turussa syntynyt Peitsalo pohti opiskelupaikkaa.

– Kansainvälisyys oli minulla verissä. Halusin ehdottomasti kansainvälisen, ihmisläheisen työn. Elokuva-ala kiinnosti, samoin arkkitehtuuri. Toisaalta taas kauppakorkeakoulu tuntui järkevältä vaihtoehdolta.  
 
Haaga Instituutti oli nappivalinta. Silloisessa matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelmassa yhdistyivät kaikki toiveet: kansainvälisyys, luovuus ja liiketoiminta.  

– Opiskeluaikana päätin, että haluan hotellijohtajaksi. Ensimmäisen pestini sainkin sitten jo 29-vuotiaana Loviisasta.

Peitsalo on toiminut useissa kansainvälisissä ketjuissa hotellinjohtajana sekä Palace Kämp Hotellien toimitusjohtajana. Hän ollut mukana usean uuden hotellin avaamisessa ja uudelleen brändäämisessä sekä tuomassa Suomeen Hilton- ja Marriott-ketjuja. Grand Hotel Hansa tulee olemaan Suomen ensimmäinen luksusketju Hyattin brändin alla kulkeva hotelli.

Tomi Peitsalo
Primehotelsin tulevaisuus näyttää valoisalta. Seuraavien kahden vuoden aikana se avaa kolme uutta hotellia.

– Haluan luoda ja järjestellä uutta. En välttämättä nauti niinkään ylläpitämisestä. Myös haasteelliset yhtälöt motivoivat minua, Peitsalo pohtii.

Never say never, opetti alan konkari

Mitkä sitten ovat Peitsalon uran kohokohtia. Kutkuttavia huippuhetkiä on miehen mukaan monia.

– On mahtava tunne, kun asiat asettuvat uusiin uomiinsa. Vahva muistijälki jää myös siitä, kun yhdessä kollegojen kanssa tulee ylitettyä odotuksia ja tavoitteita.  

Sir Elton Johnillakin on tässä oma roolinsa.

Peitsalo oli opiskeluaikoina kesätöissä Four Seasons -hotellin huonepalvelussa Lontoon Park Lanella. 

– Se oli jo silloin yksi maailman huippuhotelleista, todellinen alan korkeakoulu. Hotellissa majoittui paljon kuuluisuuksia, niin kuninkaallisia kuin valtionpäämiehiä ja -naisia. Olin hyvin otettu, kun sain tarjoilla juoman Elton Johnille.

Peitsalo työskenteli Marriot-hotellissa ravintolapäällikkönä Washington D.C:ssa 90-luvulla. Tuolloin hän tapasi Bill Marriottin, joka on edelleen yksi Marriott-ketjun pääomistajista. 

– Koulutuksessa tanskalaiskollegani kysyi Bill Marriottilta, milloin ketju tulee Pohjoismaihin. Marriott vastasi siihen, että ei ikinä, koska markkinat ovat niin pienet. Never say never, nyt Hotel Katajanokka on Suomen ensimmäinen Marriott-brändin alla operoiva hotelli.

Marriott on tällä hetkellä maailman suurin hotelliyhtiö. Hotel Katajanokka kuuluu brändin Tribute Portfolioon, joka koostuu yksilöllisistä boutique-hotelleista ympäri maailmaa.

Tomi Peitsalo
Hotel Katajanokka on ollut paljon esillä medioissa, sillä sen rakennuksessa toimi aikaisemmin Helsingin lääninvankila. Tomi Peitsalo tietää, miten tarinoilla ja elämyksillä houkutellaan asiakkaita.

Palvelut yleistyvät ja digitalisoituvat

Hotellien majoitusvaraukset on jo pitkään hoidettu digitaalisesti. Tulevaisuudessa yhä useammassa hotellissa sisäänkirjautuminen, matkustajailmoitus ja maksaminen hoituvat sovelluksella. Avainkorttikin plingahtaa puhelimen ruudulle.   

Asiakkaatkin ovat muuttuneet. He osaavat vaatia palvelua ja ovat valmiita maksamaan siitä.

– Concierge-palvelujen suosio kasvaa ja digitaalisuus kehittyy tältäkin osin. Ihmiset kansainvälistyvät ja palvelujen käyttö arkistuu, on kyse sitten kotisiivouksesta tai juuri näistä hotellin concierge-palveluista. Palvelusta maksamista ei koeta enää vieraana.  

Peitsalo korostaa, että lisäpalvelujen hinnoittelun pitää olla läpinäkyvää, sitä ei voi leipoa sisään. 

– Jaottelu kotimaisiin ja ulkomaisiin matkailijoihin alkaa olla vanhanaikaista. Ihmisillä on erilaisia mindsettejä ja tarpeita. Ulkomaalainen turisti ei välttämättä ole erityisen kansainvälinen ja pienilläkin suomalaispaikkakunnilla asuu kosmopoliitteja.  

Pitkä pöytä ja fläppitaulut eivät riitä, tarvitaan riippumattoja 

Auringonvalo ja koronarokotus, kaksi suurta toivetta, jotka moni tunnistaa omikseen. Myös Tomi Peitsalo.

– Kyllä tästä ulos päästään, kunhan fokus on liiketoiminnassa ja uusissa ideoissa. Ensi kesänä panostetaan kotimaanmatkailuun. Jos rokotukset edistyvät suunnitelmien mukaan, heinäkuussa riittää vilskettä.  

Tomi Peitsalo
Tomi Peitsalo ei halua jakaa asiakkaita kotimaisiin ja ulkomaisiin. Hänestä on kiinnostavampaa ajatella ihmisten erilaisia asenteita.

Korona on muuttanut työkulttuuria, ja hotelleissa on jouduttu miettimään, miten ihmiset houkutellaan jatkossa niihin kokoustamaan ruutujen ääreltä.

– Ihmisillä on luontainen tarve kokoontua ja tehdä yhdessä, sitä ei korona ole kukistanut. Teams on näppärä ja sopii hyvin tiedon jakamiseen ja esityksiin. Se ei korvaa kasvokkain kohtaamisia, kun tarkoitus on kehittää uutta, ideoida ja sparrata. Koen, että emotionaalinen vuorovaikutus jää vähän vajaaksi etäpalavereissa.  

Peitsalo arvelee, että perinteinen liikematkailu vähenee, mutta se ei ole välttämättä liiketoiminnallisestikaan huono juttu. Hotellien kokoustilojen ja -pakettien täytyy tarjota lisäarvoa, että ne voittavat houkuttelevuudessaan yritysten omat kokoustilat.  

– Peruspalaverit hoidetaan jatkossa varmaankin entistä useammin etänä. Sen sijaan kokousmatkailu lisääntyy varmasti, kunhan ihmisille tarjotaan virikkeelliset ja toimivat tilat sekä konseptit, ja siihen päälle vielä luonto- ja hyvinvointielämyksiä.  

Esimerkkinä Peitsalo mainitsee Hotel Sveitsin, jonka kokoustiloissa on jo muun muassa riippumattoja.

Kosmopoliitille Peitsalolle kesä kotimaassa ei herätä ahdistusta.  

– Odotan ennen kaikkea auringon valoa ja lämpöä, ulkoilua ja aikaa perheelle. Minulla ei ole paineita sen suhteen, että pitäisi päästä jonnekin kauemmas, Peitsalo sanoo.

Teksti: Mari Frisk  Kuvat: Sakari Röyskö

Julkaistu 29.04.2021