Henkilökuvia

Akku­kuningas

Ruotsalaisen Northvoltin perustaja ja toimitusjohtaja Peter Carlsson haluaa sähköistää maailman. Hän rakentaa Euroopan suurinta akkutehdasta, odottaa innolla energia-alan mullistusta ja muistelee ilolla työtä Elon Muskin kanssa Teslassa.

Peter Carlsson
Peter Carlsson Northvoltin pääkonttorin edessä Tukholmassa.

Peter Carlssonin elämä olisi voinut päättyä hiihtolomaan Kanadassa vuonna 2017. Hän jäi lumivyöryn alle ja raahautui lumimassojen mukana 120 metriä. Kun hänet löydettiin, hän ei enää hengittänyt. Pelastajat onnistuivat kuitenkin elvyttämään hänet.

Vasta kuntoutuessaan kotona Kaliforniassa Carlsson oivalsi, miten täpärällä eloonjääminen oli ollut. Oivalluksesta tuli käännekohta. Hän halusi tehdä jotakin, jolla on oikeasti merkitystä, eikä olla vain osanen jonkun toisen hankkeissa. 

Carlsson irtisanoutui Teslasta, jossa hän oli työskennellyt suoraan Elon Muskin alaisuudessa, ja alkoi suunnitella Euroopan suurinta ja ympäristöystävällisintä akkutehdasta.

Sen jälkeen meno on ollut huimaa. Pelkästään viime rahoituskierroksella kesäkuussa 2021 Northvolt keräsi 2,3 miljardia euroa uutta pääomaa.

Peter Carlsson
Peter Carlsson oli aikaisemmin Elon Muskin työtoveri Teslassa.

Peter Carlsson

Kasvanut: Ruotsissa Södertäljessä ja Mariefredissä.

Asuu: Tukholmassa.

Perhe: Kolme lasta.

Työ: Northvoltin perustaja ja toimitusjohtaja.

Koulutus: Diplomiekonomi Luulajan teknillisestä yliopistossa

Työpaikat: Sony Ericsson, NXP, Tesla, Northvolt.

Auto: Audi e-tron Sportback.

Mieluisin puuha vapaapäivänä: Urheilu.

Piilolahjakkuus: Lentopallo.

– Totta kai tämä on ollut rankka vuosi. Näin iso kansainvälinen projekti on riippuvainen monista ihmisistä monilla tahoilla. Myös korona on osaltaan sotkenut aikatauluja, Carlsson sanoo.

– Meidän on täytynyt opetella itse tekemään asioita, jotka normaalisti olisimme teettäneet alihankkijoilla, ja hankkia omaa osaamista uusilla alueilla. Nyt olemme aikataulussa. Skellefteån tehtaan rakentamista ei ole tarvinnut keskeyttää.

Skellefteåssa Pohjois-Ruotsissa rakenteilla oleva Northvolt 1 -tehdas on 40 jalkapallokentän kokoinen jättiläinen. Silti sitä suunnitellaan laajennettavaksi jo nyt.

Tehtaan kannalta koronalla on ollut myönteisiäkin vaikutuksia.

– Poliittinen paine vihreisiin investointeihin on kasvanut valtavasti, jotta pyörät saadaan taas pyörimään. Nopeaa muutosta ajetaan niin EU:ssa vihreän kehityksen ohjelmalla kuin yrityksissäkin. Asiakkaiden kiinnostus on ennennäkemättömän suurta.

Koukussa kasvuyrityksiin

Carlsson on ainakin suurelle yleisölle on melko tuntematon, mutta silti hän onnistui saamaan maailman suurimpia yrityksiä – kuten Goldman Sachsin, Scanian ja Volkswagenin – investoimaan suhteelliseen uuteen ja epävarmaan toimialaan ja tehtaaseen kaukana Euroopan keskuksista. Miten hän sen teki? Ainakin osittainen vastaus löytyy hänen menneisyydestään.

Valmistuttuaan diplomiekonomiksi Luulajan teknillisestä yliopistosta 1990-luvun puolivälissä Carlsson päätyi matkapuhelinalalle ja Sony Ericssonille, kun digitaalitekniikka oli vasta lapsenkengissään. Sitä kautta hän päätyi Singaporeen ja edelleen Kalifornian Piilaaksoon. Siellä Apple yritti rekrytoida hänet vuonna 2011, mutta Carlsson valitsi Teslan.

Peter Carlsson
Peter Carlssonia kiehtoo kasvuyritysten energia. Niissä fokus on koko ajan toiminnan kehittämisessä.

– Voi sanoa, että olen koukussa kasvualoihin. Ensin tulivat matkapuhelimet, sitten Tesla ja nyt Northvolt. Tosin moni asia on ollut sattumaakin. Kuten se, että pääsin Ericssonille Lundiin juuri silloin, kun digitaalisten matkapuhelimien kehitys oli lähdössä vauhtiin. Se oli valtavan hauskaa. Sieltä sain innon jatkaa muille aloille, joilla tapahtuu asioita ja yritykset kasvavat räjähdysmäisesti.

Carlsson korostaa, että kasvuyrityksissä syntyy koko ajan mahdollisuuksia kaikille, jotka haluavat saavuttaa jotakin. Niissä politiikka jää sivuun ja keskitytään ongelmien ratkaisemiseen, mikä luo myönteisen ilmapiirin.

– Vahva visio ja halu tehdä merkityksellisiä asioita luovat yritykselle vetovoimaa. Se houkuttelee ihmisiä, jotka haluavat työltä muutakin kuin palkkaa, nimittäin tarkoituksen. Sellainen intohimo luo valtavan dynamiikan.

Akkutekniikka mullistaa liikenteen

Carlsson ei ole aivan objektiivinen taho energiakeskustelussa, mutta hän on vakuuttunut siitä, että akkutekniikka valloittaa myös kuljetusalan.

– Suhtaudun kyllä positiivisesti myös polttokennoihin. Niiden energiatiheys on suurempi, mutta kustannukset ovat korkeammat. Kilpailu käyttövoimien välillä on jännittävää. On mielenkiintoista seurata esimerkiksi Bombardierin kaltaista jättiläistä. Se siirtää nyt osaamista muualta Euroopasta Västeråsiin Ruotsiin ja alkaa valmistaa siellä hybridijunia. Siellä, missä ennen tarvittiin dieselvetureita, käytetään nyt akkuja.

Sen sijaan lentoliikenteessä akuista Carlsson arvelee tulevan varteenotettava vaihtoehto vasta, kun niiden kapasiteetti on kaksinkertaistunut nykyisestä.

– Toisaalta ruotsalainen Heart Aerospace kehittää 19-paikkaista sähkölentokonetta, jonka toimintasäteen pitäisi vuonna 2025 olla 500 kilometriä. Silloin akku onkin kotimaanlennoilla jo kunnollinen vaihtoehto. Tosi monet kuljetukset liikkuvat pian sähkön voimalla.

Peter Carlsson
Northvoltin ensimmäisen akkutehtaan paikaksi valittiin Pohjois-Ruotsin Skellefteå. Sen valtteja oli vesivoimalla tuotettu ympäristöystävällinen sähkö.

Myös henkilöautoissa sähkön osuus jatkaa kasvuaan. Suurin osa Skellefteån tehtaan akuista meneekin juuri henkilöautoihin.

– Uskon silti, että muutos tulee olemaan yhtä nopea kuljetusalalla ja etenkin kaupunkiliikenteessä, kuten busseissa ja jakeluautoissa.

– Raskaassa liikenteessä muutos on todennäköisesti hitaampi ja riippuu muun muassa siitä, miten kallis mahdollinen polttokennoratkaisu on. Toisaalta luulen, että kuorma-autovalmistajat ovat vähän aliarvioineet akkutekniikan kehityksen nopeuden. Niiden asiakkaat tai ennen muuta kuljetusliikkeiden asiakkaat, kuten Ikea ja H&M, katsovat omaa hiilijalanjälkeään ja tulevat yhä vaativammiksi. Tekniikan ja asiakaspaineen yhdistelmä antaa kehitykselle vauhtia.

Isojen haasteiden nälkä syntyi Teslassa

Kaikista Carlssonin uran vaiheista useimpia kiinnostaa ehkä eniten hänen aikansa Teslassa. Hän oli Teslan jakeluketjun johtaja neljä ja puoli vuotta.

– Äskettäin minulta kysyttiin, missä olisin nyt, jos en olisi päätynyt Teslaan. En ainakaan siellä, missä olen nyt. Teslasta olen saanut sekä tietoni teollisuuden muutoksesta ja sen kaikista mahdollisuuksista että rohkeuden ottaa vastaan haasteita ja ratkaista isoja ongelmia.

Carlssonista on ollut hauska nähdä, että Tesla jatkaa samalla rajulla tyylillä, jota luonnosteltiin jo hänen aikanaan. Tyylillä, joka toimii.

– Täytyy myös sanoa, että Teslan markkina-arvossa on hyvin paljon kyse siitä, että markkinoilla on valtavasti pääomaa, joka on saanut uudet sijoitusohjeet: ongelmalliset sijoituskohteet pois ja uutta vihreää tekniikkaa tilalle. Tesla on voittajana sen alan symboli. Arvostus tulee siitä pikemminkin kuin siitä, että Tesla yksin olisi yhtä arvokas kuin koko muu autoteollisuus yhteensä.

Peter Carlsson
Omia akkujaan Peter Carlsson lataa kesäpaikallaan Sölvesborgissa Etelä-Ruotsin rannikolla.

Carlsson ja Elon Musk ovat edelleen hyvissä väleissä, vaikka he ovat nykyään yhteyksissä harvakseltaan. Teslan ja Northvoltin välillä sen sijaan käydään keskusteluja.

– Meillä on sama suuri visio. Olemme kollegoja muutosalalla, mutta Elon Musk tekee omia juttujaan ja minä omiani. Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että hän on aikamme suurimpia yrittäjiä. Minä voin joskus miettiä, miten saan aikani riittämään Northvoltissa. Samaan aikaan Musk kaiken muun ohessa perustaa avaruustekniikkayrityksen, lääketieteellistä tekniikkaa kehittävän Neuralinkin ja paljon muuta. On aivan uskomatonta, että hän pystyy pitämään homman kasassa.

Omat akut latautuvat rannikolla

Akkutehtailija asuu Tukholman keskustassa ja lataa omia akkujaan Etelä-Ruotsissa Blekingen maakunnassa. Hänen isovanhempansa rakensivat aikoinaan kesämökin Tredenborgin niemelle Sölvesborgiin. Siellä Carlsson vietti kaikki kesänsä, vaikka hän asui Södertäljessä ja Mariefredissä Tukholman lähellä. Myöhemmin hänen vanhempansa ostivat talon isovanhempien mökin naapurista.

– Varsinkin silloin, kun asuimme ulkomailla, lapsille oli tärkeää päästä käymään kotona Ruotsissa. Aina kun tulimme mökille, tuntui, että nyt alkaa kesä.

Kaksi vuonna sitten Carlssonin perhe rakensi uuden kesäasunnon samoille seuduille. Energiatehokkuus on tietysti huipussaan.

– Meillä on aurinkokennot, vettä kierrättävät suihkut, latauspaikka sähköautoille ja niin edelleen. Se on kieltämättä hyvin energiatehokas kesämökki, mutta sähkökaappi on tosi iso, Carlsson kertoo nauraen.

Mökillä myös tavallaan näkyy koko energia-alan ongelma. Kun yhä useampi sähkölaite vaatii latausta, syntyy kulutushuippuja, jotka panevat energiajärjestelmän lujille.

Teksti: Niklas Wahllöf Kuvat: Mikael Sjöberg

Julkaistu 29.09.2021